Brabant, Bavaria, hiphop, een kuif en een onderbroek. Op die optelsom is maar een antwoord mogelijk: Daan Rijkers. Vorig jaar liet hij voor het eerst van zich horen door de Onderbroek EP uit te brengen. In de acht nummers rapte hij over Brabantse feesten,  bier, relatieproblemen en natuurlijk hiphop. Veel mensen kennen hem misschien nog niet, maar sommige zullen Daan kennen als ‘die rapper met die kuif’. Op een grijze middag in Eindhoven had de beste man tijd om met Counter Culture te praten over zijn muziek en NAAKT, zijn debuutalbum.

Hoe gaat NAAKT eruit zien, wat kunnen we verwachten?
‘’Het idee is dat het album een beetje wordt als een fotoboek. Dat als je alle tracks gehoord hebt, dat je dan precies weet wie ik ben. En dat gaat dan van de feesten op Stratumseind tot de diepste dieptepunten. Als je het ‘fotoalbum’ open slaat, dan begin ik met een spoken word van mezelf. In dat stuk stel ik mezelf een aantal vragen. In het totaal zijn het dertien vragen en daarna geef ik antwoord op die vragen in dertien tracks. Dat is het concept waar ik mee werk voor deze plaat. Zo is er bijvoorbeeld de track ‘La La La’, dat is keiharde trap; 150 BPM, dat gaat keihard. Dat is eigenlijk het party idee, die Brabantse vibe, dat is iets dat duidelijk terug komt. Maar zo is er ook het idee van de track ‘binnen’, met een featuring van Marco Borsato. *lacht hard* Haha, nee man, dat is bullshit. Maar dat is eigenlijk een route door mijn veel te drukke hoofd. Er zijn zoveel impulsen de hele dag door en daarvan moet je wel de goeie eruit pikken die je kan gebruiken. Dat verwoord ik op die track alsof ik op koopavond door Eindhoven loop, met al die mensen die overal iets van je willen. Als ik uiteindelijk alle tracks af heb dan wil ik alles in één week opnemen. Zodat we één geluid vangen voor op de plaat. Als mensen dan zeggen dat ik een lelijk accent heb, dan kunnen ze het in ieder geval onderbouwen dat ik dat op iedere track heb. En nu liggen er dingen waarop ik verkouden was, of onder invloed bijvoorbeeld..*grijnst*‘’

Wanneer gaat NAAKT het daglicht zien?
“Dat is nog niet helemaal duidelijk. We moeten even kijken wanneer het beste moment is. Vorig jaar toen ik die Onderbroek EP uitbracht, deed ik dat midden in de bouwvak, zonder na te denken. Nou kan ik je één ding vertellen, dat is het niet het beste moment om iets te lanceren. Dan ligt het hele land op zijn gat, dus dat schoot niet op. Dus wat ik ook doe, ik breng hem niet uit in de bouwvak, en zeker ook niet tijdens de carnaval! Maar het is wel een spannend traject, want de muziek heb je zelf onder controle, het gevolg niet. En een logisch gevolg daarvan is, is dat je, denk ik, altijd te hoog inzet. Natuurlijk hoop ik dat als ik NAAKT drop dat ik dan grijs gedraaid wordt op de radio, dat ik een coverartikel op State haal, dat ik een coverartikel op Hiphop In Je Smoel haal. Maar of dat allemaal lukt, dat is niet te voorspellen. Maar het liefst zou ik een sessie doen bij 101barz. Die sessie zo erg opblazen dat er daarna nooit meer iemand een sessie wil doen. Ik wil gewoon die mic helemaal opvreten! Ik heb al bedacht hoe ik dat ga doen, maar dan moet ik eerst de kans krijgen, maar wie weet. ‘’

daanrijkers

Je werkt veel samen met de producer Kromabis, hoe is dat contact ontstaan?
‘’Daniel en ik zitten allebei op de Herman Brood Academie. En de eerste paar weken waren vrij stroef voor mij. De jongens bij wie ik in de klas zat hadden soms een grote mond en waren erg aanwezig. En ik ben een vrij rustige gast dus dat was soms lastig. En Daniel had hetzelfde, die zat er ook maar een beetje tussen. En later stonden we allebei op station Utrecht. Hij kwam naar me toe met de vraag of ik ook op HBA zat. Hij moest blijkbaar naar Oss, wat toevallig is, want ik kom uit Uden, in de buurt van Oss. Ik vroeg hem wat hij deed en hij vertelde dat hij veel dubstep en trap maakte. Dus uiteindelijk zaten we samen in de trein en daar vroeg ik of hij over drie maanden bij mijn volgende show wilde DJ’en. Ik had geen idee wat die jongen precies maakte, dus het was vrij impulsief. Maar de dag daarna zijn we samen de repetitieruimte ingedoken en daar zei Daniel dat hij de avond daarvoor nog een beat gemaakt had. En hij laat me een beat horen en dat is uiteindelijk de beat geworden van Doen We Het Voor. Die tekst heb ik in eerste instantie geschreven op een beat van Mac Miller. En het was echt bizar hoe goed dat paste, het viel meteen op z’n plek, was meteen goed. En een paar maanden later mochten we het voorprogramma doen van Fresku in Uden. En de zaal ging zo ontzettend los, hij ging zo ontzettend los, ik ging zo ontzettend los en toen wist ik het wel. Dit moest zo zijn. We zijn die avond enorm dronken geworden met z’n tweeën en dat maakte voor mij ook duidelijk dat hij die Brabantse mentaliteit ook wel had. Dat was voor mij wel duidelijk, mijn DJ moest ook een Brabander zijn. Ik bedoel, wij Brabanders zijn toch een ander soort volk.’’

En wat is nou het verhaal acter de kuif?
‘’Nou is eigenlijk wel een bewuste keuze. Het is als een soort knipoog begonnen richting het haantjesgedrag binnen de hiphop. Maar gaandeweg kwam ik er eigenlijk achter dat het veel beter werkte dan ik dacht. Toen ik mijn Onderbroek EP uitbracht, en de eerste clip verscheen, hoorde ik steeds twee dingen terug: mijn accent en mijn kapsel. Vervolgens werd ik op de radio een keer aangekondigd als ‘de man met de kuif’, dat was het moment dat ik in de gaten kreeg dat het beter aansloeg dan ik dacht.’’

Je tourt nu met Diggy Dex als zijn back-up mc, hoe is dat ontstaan?
‘’We moesten op de HBA een showcase geven. Een hele dag lang heeft iedere student twintig minuten om te laten zien wat hij kan en gedaan heeft. Dus twintig shows van twintig artiesten, dat zijn wel erg lange dagen. En Diggy Dex moest mijn showcase daar beoordelen en achteraf kreeg ik een berichtje van hem op Twitter. Hij vertelde dat ik het meeste indruk op hem had gemaakt en of ik tijd had om een keer wat af te spreken. Hij zei dat hij een paar vragen voor me had en ik, maar ik had geen idee wat er ging komen. In eerste instante dacht ik aan het nieuwe label dat hij heeft, dat hij me daar misschien op wilde hebben. En toen we afspraken klikte het eigenlijk meteen en vervolgens kwam de vraag: of ik mee wilde met z’n tour. Ja dat is sick. Dat is een droom die uitkomt. Ik was 12 toen ik DAC pompte en ineens word ik gebeld door Dex. Het is zo’n goede leerschool en nu een jaar verder kan ik ook zeggen dat ik hem persoonlijk heb leren kennen en dat had ik ook echt niet willen missen. Dat moment koester ik nog steeds iedere dag.’’