De eerste klanken geven de indruk dat het publiek een rauw East Coast Hip Hop optreden staat te wachten. Nu heet het net uitgekomen album ook Hip Hop After All en is Guts van nature ook een Hip Hop DJ, bekend van de formatie Alliance Ethnik. Toch heeft Guts zich zijn geheel eigen loungy stijl van hip hop eigen gemaakt. Nu Guts eindelijk naar Nederland komt, nota bene met live band, verwacht je een uitverkochte Tolhuistuin. In plaats daarvan wordt last minute uitgeweken naar het intiemere Bitterzoet. Maar, juist deze intieme sfeer maakt het plaatje perfect.

Na drie instrumentale, sample-based albums is Guts dankzij een crowd funding campaign teruggegaan naar zijn roots. Op Hip Hop After All werkt hij samen met meerdere gastartiesten uit de States. Een van hen, zanger, trompetist, Leron Thomas, is ook live in Amsterdam van de partij. Guts zit uiteraard achter de knoppen en wordt verder versterkt door een gitarist, bassist en toetsenist.

Opvallend genoeg wordt afgetrapt met Brand New Revolution van het vorige album Paradise for All. Al klinkt dat nummer met Leron Thomas op zang meteen heel anders dan het origineel. Guts, met typisch hoedje, heeft er duidelijk zin in en spoort het publiek aan om mee te zingen door kleurrijke bordjes met tekst omhoog te houden. Dat beïnvloedt de kunst aan de knoppen niet. Sterker nog, hij heeft ook nog tijd om de PA te instrueren dat de zang wat schel klinkt en houdt vooral de toetsenist goed in de gaten. Een enkele keer een teleurgestelde blik bij een verkeerde noot, maar toch vooral puur genot uitstralend.

Leron Thomas neemt aardig wat nummers voor zijn rekening. Met zijn soulvolle stem worden dat funky varianten van het origineel. De invloed van hip hop komt minder duidelijk naar voren dan op de plaat. Vooral tijdens het intieme Roses en het funky Mankind komen zijn stem en trompetgeluid perfect tot hun recht. Niet voor niets de nummers die hij ook op de plaat voor zijn rekening neemt.

Wanneer Leron even een break neemt, overheersen de sample-based tracks van Paradise for All en zijn tweede album Freedom. Delen van songs volgen elkaar snel op, waardoor het bijna onmogelijk is om alle nummers te identificeren. De beats van You’re Living Like Pigs, Give Up Your Guns en We Want to Be Different zijn duidelijk te herkennen. Ook lijken hier en daar nummers van zijn perfecte ‘Soundtrack for a Day on the Beach’, Beach Diggin, een compilatie van ‘handpicked’ oude tracks voorbij te komen. Sporadisch zijn ook klanken van het speelse, maar geniale debuutalbum Le Bienheureux te horen. The Living is niet voor niets Easy.

Overwegend feel-good tracks dus, zoals je van Guts mag verwachten. Guts, die maar matig Engels spreekt, is dan ook overwegend vrolijk, hij woont immers op een eiland. ‘Maar soms heb ik ook een darkside. Dit is misschien wel een van mijn vetste tracks ooit’, zijn zijn woorden als hij Aimer sans Amour inzet. Ook die heerlijke duistere beats worden met dank in ontvangst genomen. Die aanstekelijke Guts sound die insiders al jaren aan de platenspeler kluistert, brengt Guts live ook helemaal over. Het intieme zaaltje kolkt van de energie. Tot achter in de zaal swingt het publiek van begin tot eind. Een meer dan geslaagd debuut in Nederland. Guts, je mag vaker naar Nederland komen. Wellicht volgend jaar op een mooie zomeravond op het strand?

Wie meer van Guts wil weten en eens wat wil luisteren, check de site van zijn label Heavenly Sweetness eens.