Counter Culture shorts nummer #11 liet even op zich wachten, maar hij is er weer. Geen zin om complete albumreviews met hele lange lappen tekst te lezen? Dan hebben wij de shorts voor je. In deze tiende editie van shorts vind je vijf mooie microreviews van onder meer de nieuwe albums van Django Django, Tau Cross, Errors, Satellite Stories en We Are Harlot.

We Are Harlot – We Are Harlot

80/ 100 Een aantal maanden geleden gaf Danny Worsnop aan te stoppen met Asking Alexandria en door te gaan met zijn nieuwe band We Are Harlot. Een nieuw project met een nieuwe muziekstijl en nieuwe bandleden. Het heeft even mogen duren voordat de langspeler uit kwam, maar eindelijk kunnen we het nieuwe werk van het 25-jarige sex, drugs en rock & roll icoon beluisteren. Wie denkt op dit album Asking Alexandria gerelateerde muziek te gaan horen kan het album beter niet aan zetten. Dit album bevalt bijna geen grunts en bevat in plaats van metalcore een flinke portie rock en roll. Ondanks dat je wellicht even moet wennen aan de nieuwe sound, is het alles behalve een tegenvaller. Met invloeden van Motley Crue en Skid Row laat de band niet een volledig nieuwe sound horen, maar wel een stevig portie hard rock met een eigen bite. De ballads zijn in het begin even wennen, maar doen geen afbreuk aan het album. Danny Worsnop laat zien dat hij onder begeleiding van zijn nieuwe band prima rock kan maken, en niet zijn grunts nodig heeft om een goed album te maken.

Recensent: Jos Berbee

 

Tau Cross – Tau Cross

80/ 100Als je hart niet een klein beetje sneller gaat kloppen wanneer je hoort dat de vocals van Amebix, de slagpartijen van Voivod en de vibes van Misery verweven gaan worden tot één geheel, dan heb je mogelijk geen affiniteit met punk, stonerrock en metal. Stoppen met lezen dan maar? Zeker niet! Er is namelijk geen betere introductie voor en geen fijnere mix tussen deze drie genres dan met het gloednieuwe werk van Tau Cross. Wellicht dat je aan het ongepolijste stemgeluid van Rob Miller moet wennen of even bezweerd moet worden door de zware gitaarriffs, maar het debuutplaatje van Tau Cross gaat je zeker pakken: een absolute must voor liefhebbers van alles tussen Motorhead en Black Sabbath.

Recensent: Haiko Peters

Django Django – Burn Under Saturn

65/ 100Het is wellicht het meest opvallende muzikale succesverhaal van de laatste jaren: de meerstemmige retropop van de Schotten van Django Django veroverde eerst menig Europese festivalweide, vervolgens verschillende Europese hitlijsten (met single Default), en tot slot menig albumlijst (met debuutalbum Django Django). Het succes kwam totaal onverwacht. en dat het vervolgens drie jaar duurde totdat er een vervolg op dat album kwam is dus helemaal niet gek. Opvolger Born Under Saturn is dat ook niet. Weer blijken de aanstekelijke, dansbare afroritmes en loepzuivere meerstemmige zang een absolute succesformule. En toch valt het geheel wat tegen. Het recept is zo bekend dat op geen enkel moment de nieuwe langspeler echt verrast. Het niveau is daarnaast ook niet zo hoog dan bij de voorganger. Oké, singles First Light en Reflections  hadden op die eerste plaat niet misstaan, maar verder verliest Django Django zich tijdens het sowieso wat lange album te snel in de veilige keuze voor het bekende. Dat is enorm jammer. Verdict? De tweede Django Django is wel goed, maar niet geweldig.

Recensent: Camiel van Houdt

Errors – Lease of Life

62/ 100 Een elektronisch trio uit Glasgow op het Rock Action label van post-rock giganten Mogwai. Hoe zal dat nu klinken? Errors geeft op haar vierde langspeler ‘Lease of Life’ het antwoord. Een spannend antwoord? Nee. Dat valt eerlijk gezegd een beetje tegen. Deze drie schotten maken makkelijk in het gehoor liggende elektronica/dance/pop en zoeken op ‘Lease for Life’ nergens de diepte op. Het blijft allemaal wat oppervlakkig en vrijblijvend. Ze vliegen bijvoorbeeld nergens zo uit de bocht als hun beroemde platenbazen. Hierdoor is het erg lastig om de aandacht erbij te houden. Een krappe voldoende derhalve. Oh ja, doet het refrein in ‘Slow Rotor’ u ook zo aan ‘Everything is Awesome’ uit The LEGO Movie denken?

Recensent: Jeroen Voncken

Satellite Story – Vagabonds

70/ 100 Op de hoes van ‘Vagabonds’ staat een vrouw met een ontblote rug met daarop – althans zo lijkt het – de hoes van ‘Sonic Highways’ van de Foo Fighters getatoeëerd. Met de Foo’s heeft Satellite Stories echter niks te maken. Verre van zelfs. Dit Finse viertal grossiert met name in luchtige en catchy indiepopliedjes. En dat doen ze niet onverdienstelijk. De arrangementen zitten uitstekend in elkaar, de basloopjes zijn lekker funky en de gitaarriedels net inventief genoeg om de aandacht niet te laten verslappen. Satellite Stories is dan ook typisch zo’n band voor op een zomerfestival. Lekker met een zonnetje en een biertje erbij. En dan heerlijk meefluiten met een nummer als ‘Campus’.

Recensent: Jeroen Voncken

Jouw mening telt!

Heb jij een mening over de albums die we bespreken in deze shorts? Ben je het met onze recensenten eens of juist niet? Laat het ons hieronder in de comments weten en volg ons op Twitter om op de hoogte te blijven van alle nieuwe content op counterculture.nl