Deze week druk met je werk? De radio niet aangehad? Ernstig het gevoel dat je iets hebt gemist? Dat kan. Gelukkig brengen we je met de CounterCulture Tip 10 iedere week op de hoogte van de beste singles die die week zijn uitgekomen. Dit zijn de platen die deze week in onze CD-speler zijn blijven hangen; onze keuze voor de allerbeste singles van week 6 van 2016.
Tip: Volg de lijst ook op Spotify en ontvang wekelijks tien singletips aldaar!
https://open.spotify.com/user/camiel46/playlist/2JEbBhpPl51R6ZcokKzcW8
1.DMA’s – Sraight Dimensions
Misschien is DMA’s wel dé band van 2016 tot nu toe. Album Hills End is in ieder geval een van de beste Britpopalbums van de laatste vijf jaar en daarnaast naar bescheiden mening van ondergetekende dé debuutplaat van 2016 tot nu toe. Straight Dimensions is alweer de vijfde single van die plaat die het tot deze lijst schopt en de derde (!) die plek 1 inneemt. De song – voorzien van schitterende tekst – vindt het midden tussen The Go Betweens en Oasis en is net een tic-tac; bij de eerste luisterbeurt lijkt het een wat simpele track, wie beter en vaker luistert ontdekt telkens weer een nieuwe, zachte laag. Wij kunnen alleen maar hopen dat u net zo’n fan wordt als wij zijn!
- Miguel ft. Tame Impala – Waves
Wij zijn blijkbaar niet de enige die het is opgevallen dat Miguel het allerspannendste is dat de Afro-Amerikaanse scéne de wereld momenteel te bieden heeft; ook Tame Impala’s Kevin Parker is fan. Nadat de heren elkaar ook nog eens bijzonder aardig bleken te vinden besloot Paker zijn microfoon eenmalig af te staan aan Miguel. Zo kwam het dat Tame Impala onder leiding van Miguel single Waves opnieuw uitbracht. Het fantastische nummer dat gaat over de deining van een goeie vrijpartij – mooier kunnen we het niet brengen – wordt door de bijdrage van Tame Impala nóg dieper dan in originele versie en is met recht nu al de remix van het jaar.
- Imarhan – Imarhan
We kunnen deze band niet voldoende pluggen. Imarhan is een desertrockformatie uit Timboektoe, Malí wiens roots liggen in het Africa Expressproject van Damon Albarn. In de schaduw van Songhoy Blues timmert de band langzaam maar gestaag aan een topreputatie met een combinatie tussen traditioneel Malinese- en Europese rockmuziek. Het resultaat is verbluffend. Was in debuutsingle Talabort de break in het midden nog de trekpleister, daar is op Imarhan het hypnotiserende gitaarrifje onweerstaanbaar. Band om te volgen; gaan we nog heel erg veel plezier aan beleven!
- Last Shadow Puppets – Aviation
Één van de twee zijprojectjes van leden van de Arctic Monkeys in deze lijst. Aviation is de derde single van het nieuwe Last Shadow Puppetsalbum en doet ons van die drie het meest aan Miles Kane denken. Daardoor krijgen we een redelijke straightforward Britpopsong met theatrale, bijna musicaleske uithalen in het refrein. De combinatie tussen straatschoffie Alex Turner en de meer upperclass Kane blijkt juist op dit soort wat rustiger singles te zorgen voor een tamelijk unieke synergie tussen pathos en no-nonsense. Gelukkig huwelijk!
- Miike Snow – My Trigger
Het blijkt een beetje een persoonlijk dingetje – andere pers was niet echt lovend – maar de nieuwe plaat van Miike Snow is net zo goed als wij eerder dit jaar voorspelden. Van de songs van iii die wij nog niet kenden vinden wij My Trigger het lekkerst. No nonsense, dansbaar, één been in het verleden, zucht naar de toekomst; Miike Snow zoals wij van Miike Snow houden!
- M83 – Do It, Try It
De Franse heren van M Quatre-Vingt-Trois (dus géén M Eighty Three of M Eight Three – dat willen de heren niet meer horen) zijn na het succesvolle debuutalbum Hurry Up, We’re Dreaming aan het werken aan een tweede langspeler. Die komt uit over een maand en wordt écht gereleased tijdens de komende festivalzomer, maar Do It, Try It is een mooi voorproefje op die plaat. Of het de 200 miljoen luisterbeurten van megahit Midnight City gaat halen? Wij betwijfelen het. Of het een festivaltent op z’n kop kan zetten? Wij twijfelen er niet aan!
- Chronixx ft. Protoje – Who Knows
Reggae is weer helemaal hip dankzij het succes van Major Lazer, en het is dus des te leuker om te constateren dat in het kielzog van die import-eilandbewoners ook andere kinderen van de Jamaicaanse reggaescéne wereldwijd doorbreken. Chronixx en Protoje komen allebei uit St. Elisabeth, Jamaica en zijn al jaren beroemd in eigen land. Op het heerlijk zomerse Who Knows is te horen waarom. Uitstekend geproduceerd, relaxte vibe en mooi ronde basdreunen. Wij kunnen ons bijna niet aan de indruk onttrekken dat Diplo – Mister Lazer – hier een handje in heeft gehad.
- The Heavy – Turn Up
The Heavy stond in Nederland nog geen vijf jaar geleden op menig gratis festival maar is inmiddels uitgegroeid tot clubshow-uitverkopende formatie. Dat hebben de sympathieke Engelsen vooral te danken aan de producers van de Amerikaanse advocatenserie Suits, die veelvuldig songs van de formatie gebruiken in hun serie. Als Turn Up een voorbode is voor de rest van de nieuwe plaat van die band weten wij zeker dat ook volgend seizoen The Heavy daarin weer vaak voorbij gaat komen. New Orleans meets Merseybeat; The Heavy blijft een van de meest succevolle crossoverformaties van het moment!
- Iggy Pop – Sunday
Iggy is Back – en hoe! Met een volledig vernieuwde superband, waarin naast Iggy ook Josh Homme, Arctic Monkeysdrummer Matt Helders, en Queens of the Stone Age-duo Dean Fertita en Troy van Leeuwen zitting nemen, gaf hij deze week nog een veelbesproken concert op South by Southwest (SXSW) en met die formatie verkocht Iggy onlangs in korte tijd de HMH uit. Daar komt hij óók zijn fantastische nieuwe plaat Post Pop Depression presenteren. Tweede single Sunday is de beste track van die plaat. Luister vooral naar het gitaarspel van Homme, de breekbare stem van Iggy en het fantastische backing werk van Helders.
- Riton ft. Kah-Lo – Rinse & Repeat
Het dancesingletje van de week komt van de ervaren Engelse producer Riton – uit de stal van Soulwax en Joost van Bellen. Riton tourt al zeker vijftien jaar door Europa en stond ongeveer in iedere zichzelf respecterende discotheek in Europa, maar Rinse & Repeat is ’s mans eerst hitje dat echt aanslaat. Schijnt een van dé danshitjes van SXSW te zijn geweest.