Vlak voor de release van Brian Fallon’s tweede soloalbum, Sleepwalkers, kondigde de Amerikaanse zanger aan dat hij dit jaar weer gaat touren met The Gaslight Anthem, de immer populaire band waarmee hij jaren geleden internationaal doorbrak. Een enorme verrassing, met als gevolg dat de promotie van Sleepwalkers een beetje ondergesneeuwd raakte. Toch mag de Gaslight-reünie geen reden zijn om deze soulvolle rockplaat links te laten liggen.

Verdriet, nostalgie en weemoedigheid

“I’m gonna whip these blues away” kondigt Fallon al aan op albumopener ‘If Your Prayers Don’t Get to Heaven’. Daar is geen woord aan gelogen. In welke levensfase hij ook zit, Brian Fallon schrijft het liefst over verdriet, nostalgie en weemoedigheid. Dat is zijn therapie, zelfs gaat het verder goed met hem. En dus is dat ook de rode draad die Sleepwalkers aan elkaar rijgt. Met name op het dansbare ‘Forget Me Not’, het folky ‘Proof of Life’ en het wat stevigere ‘Neptune’ grijpt Fallon terug op het verleden. Hij mijmert over vergane glorie, haalt herinneringen op aan verloren liefdes en bezint zich over zijn leven en dat van zijn naasten. Met ‘Etta James’ uit hij zijn liefde voor de titelpersoon en haar tijdgenoten, en doet dat op bijna Motown-achtige wijze.

Opbeurend

Dat wil niet zeggen dat Sleepwalkers een deprimerend geheel is. Integendeel. Fallon is namelijk heer en meester in het verhullen van droefenis via extreem opbeurende melodieën. Hij wordt al z’n hele muzikantenleven lang vergeleken met Bruce Springsteen, die op vrijwel dezelfde manier hoop biedt voor persoonlijke en maatschappelijke problemen. Hoewel die vergelijking ook op dit album terecht is, lijkt Fallon muzikaal wel iets meer afstand te doen van zijn grote idool. Natuurlijk voert stampende folkrock nog steeds de boventoon, maar op Sleepwalkers wordt ook opvallend veel ruimte gemaakt voor alternatieve country en soul. Dat gaat prima samen met het meeslepende gebrul van Fallon en het biedt bovendien meer afwisseling dan we van hem gewend zijn.

Solide

Sleepwalkers is Brian Fallon ten top: somberheid in een vrolijke verpakking. Een solide tweede album dat voortbouwt op de vertrouwde sound van de Amerikaan, maar tegelijk voldoende nieuwe dingen laat horen. Het is jammer dat dit album misschien niet helemaal de aandacht krijgt die het verdient, want al met al is dit een must listen voor liefhebbers van het genre.

Brian Fallon live

Brian Fallon live zien? Hij geeft op 6 maart een intieme soloshow in de Melkweg, waarin Sleepwalkers aan de Nederlandse fans wordt voorgesteld. Na deze tour gaat hij weer op pad met The Gaslight Anthem, waarbij de band ook de 013 aandoet. Voor beide shows zijn nog tickets beschikbaar.

Brian Fallon’s ‘Sleepwalkers’ is somberheid in een vrolijke verpakking
75%Totale score