Dave Hause is een graag geziene gast in Nederland. Als hij niet solo of met zijn begeleidingsband The Mermaid langskomt, staat hij wel in een voorprogramma van bijvoorbeeld zijn goede vriend Brian Fallon en/of diens band The Gaslight Anthem. Vandaag staat hij met The Mermaid als hoofdact in een uitverkochte bovenzaal van Paradiso, ter ondersteuning van zijn nieuwe album Kick.

Oorsprong

Hause raakte oorspronkelijk bekend als zanger van de punkband The Loved Ones, maar besloot pakweg tien jaar geleden ook onder eigen naam muziek te gaan maken. Wat begon als een soloprojectje on the side groeide uit tot de absolute hoofdmoot voor Hause, die inmiddels al vier soloplaten heeft uitgebracht en al jaren niet meer met zijn oude band heeft opgetreden.

Dat Hause het podium betreedt op de muziek van Leonard Cohens ‘You Want It Darker’ suggereert misschien dat het een nogal neerslachtige avond wordt, maar niets is minder waar. Hoewel Kick een minder vrolijke plaat is dan voorganger Bury Me in Philly, is Dave Hause niet het type singer-songwriter dat de ene tranentrekker na de andere serveert. Wel opent hij vanavond klein en akoestisch met ‘Paradise’, begeleid door zijn jongere broer Tim Hause, die al een tijdje een vaste waarde is als bandlid.

Ongebruikelijk

Hause en zijn Mermaid hebben in eerste instantie wat moeite om de zaal warm te krijgen. Het is dan ook een wat ongebruikelijke show: er is geen voorprogramma, en Hause zelf begint al om half acht. ‘I know it’s early, but I also know it’s Amsterdam – show me what you got!’ roept Hause. Dat kost wat tijd, maar als het nostalgische ‘C’mon Kid’ ineens in de setlist opduikt zijn de meeste fans om.

Kick is het eerste album waarop Tim Hause op alle tracks meewerkt – op eentje neemt hij zelfs de leadvocalen voor zijn rekening. ‘Civil Lies’ klinkt live nog wat onwennig, al is het maar omdat Tims stem veel zachtaardiger is dan die van Dave. In de oude bovenzaal klinkt The Mermaid sowieso niet optimaal, omdat de akoestiek zich niet bijzonder goed ontleent voor versterkte rockshows. Aan het livespel ligt het echter niet: Hause is een enorm ervaren muzikant en The Mermaid speelt inmiddels ook al jaren samen. Dat hoor je duidelijk terug.

Veelbewogen

Hause heeft een veelbewogen jaar achter de rug. Naast de release van zijn nieuwe album werd hij ook voor het eerst vader, een ervaring die zijn blik op de wereld heeft veranderd. Hij is kritischer geworden, misschien wat melancholischer, maar ook dankbaarder. In tegenstelling tot veel muzikanten is zijn internationale carrière pas echt van de grond gekomen toen hij al ruim halverwege de dertig was, en na vier soloalbums kan hij met gemak steeds grotere zalen over de hele wereld uitverkopen. En dat is allemaal te danken aan ‘people like you’, legt hij uit aan zijn Amsterdamse publiek.

Doordat er vanavond in dezelfde zaal nog een concert gepland staat, moet Hause zich aan een strak tijdschema houden. Het optreden voelt ook gehaast en als de band de reguliere set ijzersterk afsluit met het fantastische ‘With You’, lijkt het alsof de show eigenlijk pas net is begonnen. Ook de toegift wordt overigens akoestisch gestart; het bijna Bruce Springsteen-achtige ‘Fireflies’ doet denken aan de tijden dat Hause nog echt helemaal solo opereerde, alleen op het podium met een akoestische gitaar. Met ‘Dirty Fucker’, gericht aan Donald Trump, laat Hause dan weer duidelijk zijn punkroots zien en horen. En zwanenzang ‘Time Will Tell’ hangt eigenlijk precies tussen de twee voorgangers in.

Ondanks een trage start en de nodige tijdsdruk laten Dave Hause en The Mermaid zich van hun beste kant zien in Paradiso. Klokslag negen uur kan iedereen weer tevreden naar huis. En voor wie nog geen genoeg heeft van de band is er goed nieuws: op vrijdag 2 augustus strijkt het gezelschap neer in TivoliVredenburg!