We zijn in gesprek met de Rolling Stones. De Stones komen misschien. De onderhandelingen zijn bezig. De onderhandelingen zijn rond. Alleen Mick Jagger moet nog jazeggen. De Stones komen waarschijnlijk niet. Of toch wel, mits Mick dat wil.

De afgelopen maanden is Nederland in de ban van de mogelijkheid dat de Rolling Stones naar Pinkpop zouden komen. Iedere week horen we iets nieuws: dan weer positief, dan weer negatief. Het houdt ons bezig, want het zou toch zomaar kunnen dat Pinkpop de grootste vis van de afgelopen twee decennia binnenhengelt.

Natuurlijk zal het de ticketverkoop een gigantische boost geven, mochten de Stones daadwerkelijk naar Pinkpop komen, maar waar we allen collectief aan voorbij gaan, is het feit dat het simpelweg irrelevant is voor Pinkpop of de Stones al dan niet uiteindelijk jazeggen. Vanaf het moment dat de legendarische Britse rockband in verband gebracht werd met het rozehoedjesfestival in Landgraaf, stond heel Nederland op zijn kop. En daar speelt men bij Pinkpop handig op in: The Rolling Stones wordt slim ingezet als marketinginstrument.

pinkpop-stonesPubliciteit: daar draait het allemaal om in deze maanden voor de start van de ticketverkoop (15 maart). Of die publiciteit positief al dan negatief is, is bijzaak. Belangrijk is dat Pinkpop zoveel mogelijk in beeld komt, dat erover gesproken wordt, dat we met z’n allen weer gaan geloven dat we kaarten moeten hebben voor het weekendje Megaland in juni.

Veel weten we nog niet over de affiche van Pinkpop, het meeste zal onthuld worden op 12 maart tijdens de officiĆ«le perspresentatie in Paradiso. Nog zo’n marketinginstrument dat Pinkpop al jaren succesvol inzet om de aandacht weer een tijdje volledig op zich gericht te hebben.

Een ding moet je Pinkpop wel nageven, of je nou van het festival houdt of niet: stiekem weten ze erg goed hoe ze hun doelgroep moeten bespelen.