Oh wat klinkt dat weer heerlijk vertrouwd: dat gitaartje en die typerende stem van Marien Dorleijn op de eerste seconden van Today’s Gold. Moss is terug na een moeilijke periode. Ze verloren mede-oprichter en bassist Jasper Verhulst maar vonden een nieuw muzikaal metgezel in Noorwegen: Koen van de Wardt. Het klikte en de opnames voor album 4 konden beginnen. Iets meer dan 2 jaar na het donkere Ornaments is hij er: We Both Know The Rest Is Noise, vertrouwd op het Excelsior-label. De druk is ongekend hoog want zowel Ornaments als doorbraakplaat Never Be Scared / Don’t Be A Hero kregen meer dan lovende recensies.

Op de ietwat simpele vraag: “is ie weer zo goed?”  is het enige mogelijke antwoord “ja“. Dit album is nog meer dan zijn voorgangers een muzikale ontdekkingsreis, een echte groeiplaat. Het ritmische dat Ornaments zo kenmerkte is doorgezet maar geëvolueerd: prominent aanwezig maar altijd in dienst van het liedje.

Het scheurende, repeterende She’s Got A Secret voorafgaand aan de release gaf al een teken dat het goed zat. Al was het lang geleden dat Moss zo direct uit de hoek kwam. Up-tempo met rammelende gitaarsolo’s à la The Vaccines’ Wreckin’ Bar maar dan langer. Net zo makkelijk schittert de band van Dorleijn met het dromerige Health en slot-track We Both Know The Rest Is Noise. Juist die afwisseling maakt dit hun spannendste plaat van tot nu toe.

New Shape kan simpelweg niet onbesproken blijven en springt er bij de eerste luisterbeurt al uit. Pulserende bas-tonen en onnavolgbare (techno-)beats brengen de track naar een dansbare climax. Als dit de nieuwe vorm is waar Moss op doelt, graag meer van dit. De experiment-drift was nog nooit zo groot.

En zo biedt We Both Know The Rest Is Noise veel. Intelligente gitaarpartijen van Marien Dorleijn en Michiel Stam verweven in de knappe ritmes van Finn Kruyning en Koen van de Wardt . De magie en klasse zijn nog lang niet verloren. Moss, een band om te koesteren.

Moss met We Both Know The Rest Is Noise op eenzame hoogte
Songwriting90%
Production80%