Om maar met de deur in huis te vallen, Earth heeft op haar achtste studioalbum ‘Primitive and Deadly’ het distortion pedaal weer eens onder het stof vandaan gehaald. Waar Earth na haar reïncarnatie in 2000 voornamelijk grossierde in en furore maakte met minutieus in elkaar geweven distortionloze klanktapijten met country-, jazz- en folkinvloeden, daar mag de gitaar op ‘Primitive and Deadly’ weer lekker ‘scheuren’. En dat zijn niet de enige veranderingen die bandleider Dylan Carlson heeft doorgevoerd. Naast het distortion pedaal, zijn namelijk ook de drums en zang weer terug.

Deze zang is nog niet te horen op albumopener ‘Torn by the Fox of the Crescent Moon’, een heerlijk traag voortslepend nummer zoals alleen Earth dit maken kan. Dit alsof Dylan Carlson gedacht moet hebben, laat de mensen eerst maar eens even wennen aan het ‘nieuwe’ oude gitaargeluid en de van stal gehaalde drums. Maar op het daaropvolgende ‘There is a Serpent Coming’ horen we toch echt de stem van beroepssomberman Mark Lanegan. Hoeveel gaten in de agenda heeft deze man wel niet? Lanegan moet toch wel de meest gevraagde sessiezanger van dit moment zijn. In ieder geval passen zijn vocalen meer dan uitstekend bij de trage dronemuziek van Earth. Zoals Lanegan ‘Children, children, get ready. You better get ready. It’s new revelation time’ prevelt in dit nummer, is simpelweg majestueus. Lanegan horen we daarna nog een keer terug op dit album en wel op het afsluitende ‘Rooks across the Gates’, een soort van murderballad in droneverpakking. Ook de voor mij nog onbekende zangeres Rabia Shaheen Qazi levert op ‘From the Zodiacal Light’ een knap staaltje werk af. Haar stem, die ons een idee geeft hoe de vrouwelijke variant van Ozzy Osbourne zou moeten klinken, geven ‘From the Zodiacal Light’ net even dat extra mee.

‘Primitive and Deadly’ is hiermee eigenlijk niet meer dan een geslaagde terugkeer naar het verleden. Een verleden waarvan gedacht werd, dat Earth deze voorgoed achter zich had gelaten. Welke van de twee gezichten van Earth uw voorkeur verdient, dient u uiteraard zelf te bepalen. De voorkeur van ondergetekende gaat lichtelijk uit naar de distortionloze klanktapijten van na de reïncarnatie. Earth bemachtigde hiermee een vrij unieke positie in het dronelandschap. ‘Primitive and Deadly’ klinkt in mijn oren dan weer iets te ‘gewoontjes’, al is dat naar Earth-maatstaven een volstrekt relatief begrip natuurlijk.

 

Earth trapt op 'Primitive and Deadly' het distortion pedaal weer eens in
songwriting85%
production80%
originality75%
music80%
80%Totale score