Wie zin had om aanstormende bandjes binnen de genres poppunk, post-hardcore en metalcore te ontdekken, diende op zondag 25 januari aanwezig te zijn in de Oude Zaal van de Melkweg. Daar speelde namelijk een uit vier Amerikaanse bands bestaande package: Crown the Empire met supports Set It Off, Dangerkids en Alive Like Me. Een lineup vol namen die langzaam aan steeds groter worden in hun genre.

Bij main support Set It Off is de zaal al goed gevuld. Van alle acts die vanavond spelen zijn zij wellicht nog het lichtst te verteren, maar vergis je niet: het uit Florida afkomstige vijftal kan soms heel venijnig uit de hoek komen. Zanger Cody Carson is klassiek geschoold en dat is absoluut te horen aan zijn lange uithalen. Hij wisselt vrij moeiteloos tussen clean vocals, hier en daar wat screams en zelfs rap, maar stuitert bovendien als een bezetene over het podium. De energie die Set It Off uitstraalt is uiterst besmettelijk, dus binnen no-time staat ook het (veelal jonge) publiek te hossen en te springen. De setlist bestaat dan ook voornamelijk uit songs van het laatste album Duality (check hier onze review!), dat ietsje poppier is dan zijn voorganger Cinematics.

Het is jammer dat Set It Off hun goed ontvangen covers van ‘Problem’ (origineel: Ariana Grande) en ‘Uptown Funk’ (Mark Ronson en Bruno Mars) achterwege laat, want dat zou waarschijnlijk het optreden compleet hebben gemaakt. Toch smaakt deze vertoning naar meer, dus het is te hopen dat Set It Off snel weer een keer langskomt. De festivalgangers onder ons kunnen ze in elk geval gaan bewonderen op Groezrock!

Crown The Empire bestaat pas sinds 2010, maar heeft al twee studioalbums en een aantal wisselingen van lineup achter de rug. De huidige formatie bestaat uit maarliefst 6 personen, die bijna allemaal ook meerdere taken op zich nemen. Samen produceren ze zeer luidruchtige metalcore, met een poppy randje dankzij de clean vocals van Andy Leo, één van de twee vocalisten van de band. Een vergelijking met bands als Of Mice & Men, Issues en Asking Alexandria is snel gemaakt, en laat het nu zijn dat die laatstgenoemde band deels verantwoordelijk is voor het groeiende succes van Crown The Empire door ze mee op tour te nemen.

Crown The Empire doet wat het moet doen: met scheurende gitaren, stevig drumwerk en keiharde breakdowns bouwen ze de Melkweg om tot een walhalla voor luidruchtige, rebellerende muziekliefhebbers. Helaas blinken de mannen nog niet echt uit in hun kunsten: daarvoor lijkt hun muziek en hun podiumpresentatie teveel op andere bands uit het genre. Waar of Mice & Men, Issues en Asking Alexandria een flinke reputatie voor zichzelf hebben opgebouwd, is Crown The Empire duidelijk nog op zoek naar een identiteit. Natuurlijk hakken liedjes als ‘The Fallout’, ‘Machines’ en ‘Millennia’ er goed in, maar wanneer je dit op een willekeurig alternatief radiostation zou horen, zou je niet direct weten welke band het is. En dat is jammer, want Crown The Empire heeft zeker potentie.

Desalniettemin staan er na afloop tientallen fans te wachten bij de merchandise tot ze met één van de optredende bands op de foto kunnen. Daaruit blijkt dan toch maar weer dat deze avond een succes was en iedereen ongetwijfeld tevreden huiswaarts is gekeerd!