Het is eventjes stil geweest rondom Enter Shikari, maar de Britse band is weer helemaal terug van weggeweest. Met de release van het vierde studioalbum The Mindsweep in het vizier werd afgelopen vrijdag hun Europese tour afgetrapt in Brussel. Daarna volgden Amsterdam en het Duitse Bielefeld. Counter Culture was bij de twee laatstgenoemde shows aanwezig!

Enter Shikari’s nieuwe single ‘The Last Garrison’ krijgt aardig wat airplay op 3FM; met name 3voor12 pakt het nummer goed op. Dat moet ongetwijfeld een flinke boost zijn geweest voor de kaartverkoop voor het concert in de Melkweg, want het optreden was al weken van tevoren stijf uitverkocht. Dat is ook goed nieuws voor support act Hacktivist, want zij mogen openen voor een zaal die al lekker gevuld is. De rap-metalformatie uit Milton Keynes bestaat pas sinds 2011, maar mag mede dankzij het vele touren met Enter Shikari rekenen op een groeiende fanbase. Vanavond doet vooral hun cover van ‘Niggas in Paris’ (origineel: Jay-Z en Kanye West) het goed. Wie nog niet opgewarmd was dankzij de overvolle zaal, zou dat na Hacktivist zeker wel zijn.

Op de achtergrond prijkt de afbeelding van The Mindsweep, de nieuwe Enter Shikari-plaat die deze week het levenslicht zal zien. Veel toegestroomde fans zullen de albumhoes al in hun bezit hebben, want voorafgaand aan de show gaf Enter Shikari een signeersessie waarbij iedereen die het album ter plekke bestelde het booklet alvast meekreeg om te laten signeren. Echter is er tijdens deze sessie nergens sprake van een afstand tussen muzikant en fan: de bandleden zitten op de tafels en maken met iedereen een praatje. Ze geven aan heel veel zin te hebben in de show.

Enter Shikari opent, ironisch genoeg, met ‘Closing’, maar krijgt vervolgens met ‘Solidarity’ en ‘The Paddington Frisk’ wel meteen de voetjes van de vloer. Dankzij een stortvloed aan post-hardcore, punk, electro, rap en dubstep verandert de Melkweg in een grote, kolkende moshpit. Dat er duidelijk te weinig ruimte is deert bijna niemand; zelfs zanger Rou Reynolds en gitarist Rory Clewlow besluiten op een gegeven moment, met instrumenten en al, op het balkon te klimmen. Wederom krijgt Enter Shikari het voor elkaar om een soort eenheid te creëren en dat maakt de sfeer er alleen maar gemoedelijker op.

Van de nieuwe nummers komt vooral ‘Slipshod’ live erg goed uit de verf. Het nummer is pas net uit, maar als Reynolds ‘GET ME THE MANAGER!’ de zaal in blèrt, weet iedereen hoe laat het is. Zo ook bij oudere nummers als ‘Ghandi Mate, Ghandi’ en ‘Mothership’, waarvan laatstgenoemde ook weer is voorzien van een aangepaste live-intro, ook wel ‘Motherstep’ genoemd. Dat hitje ‘Sorry You’re Not A Winner’ achterwege wordt gelaten is nauwelijks een gemis, want met een hele rits aan politiek getinte feestnummers, een lichtshow waar je acuut epilepsie van krijgt en een publiek wat aan het eind van de set massaal spierpijn heeft van het dansen, produceert Enter Shikari in Amsterdam een show die staat als een huis.

En hoe gaat dat dan bij onze oosterburen? Hoewel de setlist identiek blijkt te zijn, voelt de avond in het stadje Bielefeld toch anders. Allereerst blijkt het poppodium Ringlockschuppen een flink stukje kleiner te zijn dan de Amsterdamse Melkweg, en de zaal is ook zeker niet uitverkocht. In eerste instantie lijken de toegestroomde mensen meer een gelegenheidspubliek te zijn dan ware Enter Shikari-fans.

Dat laatste blijkt achteraf toch mee te vallen. Ringlockschuppen biedt nadrukkelijk meer ruimte voor hardere moshpits, waar met name de mannen in de zaal graag gebruik van maken. Het gevoel van saamhorigheid is er minder dan de avond ervoor, maar toch blijkt weer dat veel fans ook écht fans zijn: ze kennen elk woord van elk liedje en weten ook precies wat ze moeten verwachten van een liveshow. De sfeer dreigt even grimmig te worden als Reynolds uit frustratie zijn kapotte microfoon meermaals tegen de vlakte smijt, maar mede dankzij onder andere een wijze les over groente en fruit van Clewlow blijft de band de lachers op de hand hebben.

Over het algemeen heeft Enter Shikari met hun Europese tour een vliegende start gemaakt. Vooral de show in Amsterdam mag een vroeg hoogtepunt worden genoemd. Of dit zich zal blijven herhalen gaan we meemaken, want ondergetekende is er ook op 13 februari in Hamburg weer bij!