Nieuwe week, nieuwe top 10! Ook deze week selecteren we weer tien singles die de afgelopen week(en) zijn uitgekomen in de meest uiteenlopende genres voor je, zodat je weer op de hoogte bent van alles wat er op muziekgebied gebeurt!

Tip: volg onze lijst ook op Spotify en ontvang iedere week online tien muziektips!

  1. Maxwell – Lake By The Ocean

Aan het begin van deze zomer was daar als donderslag bij heldere hemel ineens blackSUMMERSnight, de nieuwste plaat van Maxwell. De R ’n B-crooner scoort in eigen land al jaren hit na hit, maar kwam in Europa nog moeilijk aan de bak. Het fenomenaal ontvangen blackSUMMERSnight kan daar wel eens verandering in brengen. De vierde langspeler van hét R ’n B-lievelingetje van de internationale muziekpers is er eentje om bij weg te glijden en single Lake By The Ocean is zonder twijfel dé R ’n B-single van dit jaar. Heeft aan deze kant van de plas een dubbelshow met Missy Elliot nodig om de Ziggo Dome te vullen, maar verdient dat soort zalen ook in Europa eigenlijk solo. Fantastische artiest, musthear-album, zwoelste single van 2016.

  1. Oasis – Angel Child

Prima weken voor liefhebbers van de gebroeders Gallagher. De even openhartige als melancholieke Supersonic-documentaire verscheen eind vorige week, Noel Gallagher bracht ineens een re-issue uit van The Shock Of The Lightning, de track waarmee Oasis jarenlang haar shows opende, en inmiddels is een nieuwe uitgave van Be Here Now onderweg. Kopers van de deluxe-editie daarvan krijgen ook een aantal nooit eerder uitgebrachte Mustique demo’s. Daar zit nog behoorlijk wat aardig werk uit. Angel Child is tot nu toe de enige nooit op plaat verschenen track tussen het werk. Het is herkenbare, wat zoete Oasistrack waarin de hand van Noel met name heel duidelijk terug te horen is. Smaakt naar het meer dat we nooit meer gaan krijgen.

  1. Dexter Story ft. Kamasi Washington – Wejene Aola

Wij delen Mars-repen uit aan iedereen die wel eens eerder had gehoord van Tilahun Gessesse. Tot deze week kenden wij hem niet, maar in 1970 bracht die Wejene Aola uit. Deze week werd die track uit de vergetelheid geplukt door multi-instrumentalist Dexter Story en saxofonist Kamasi Washington. Het resultaat is een verbluffend muziekstuk waarin met name Washington de Ethio-jazz van Gessesse naar enorme hoogten doet stijgen. Retespannende fusion tussen Afrika en Noord Amerika die je gehoord moet hebben.

  1. Turntable Dubbers ft. Doctor T. & Sugah – Be There For You

Met ADE op komst kijken ook wij reikhalzend vooruit naar nieuwe danceproducties, die de dansvloeren aldaar tot enorme hoogten kunnen brengen. Be There For You – de nieuwe van het Belgische Turntable Dubbers – is zo’n track die wij zeker verwachten. Catchy hook, prima opbouw en de vermoedelijke steun van grote landgenoot Netsky; als niemand de Belgen wil draaien, zetten wij de muziek tijdens onze preparty gewoon zo hard dat de rest van Amsterdam er sowieso niet omheen kan!

  1. Leonard Cohen – You Want It Darker

Tot nu toe is 2016 een beetje het jaar van de ouderen-met-een-rouwrandje. We hadden natuurlijk al de fenomenale dodenzang van David Bowie en de memorabele rouwplaat van Nick Cave. Nu lijkt daar een derde zwarte parel bij te komen. You Want It Darker, eerste single van Leonard Cohen’s nieuwe plaat, is een van de allerdonkersten die de man ooit maakte. De Canadese zanger flirt al jaren als Cash in zijn beste jaren met zijn naderende dood, en nadat eerder dit jaar zijn muze overleed lijkt hij een nog donkerder vat te hebben gevonden. U kunt deze track overigens al kennen, want onaangekondigd zat een snippet van deze track in het derde seizoen van de televisieserie Peaky Blinders.

  1. Justice – Randy

Het is toch zeker vijf jaar geleden dat er voor de laatste keer een single van het inmiddels roemrijke Franse electroduo Justice uitkwam. Randy is de tweede single van de derde plaat van de door debuutplaat Cross wereldberoemde producers. Die plaat (Woman) verschijnt op 17 november. Als alle tracks op die plaat zo’n olijke electrovibe hebben als Randy en de formatie hun legendarische lichtgevende kruis daarna weer meenemen de wereld over tijdens een tour denken wij dat het met Justice wel goed moet komen.

  1. Cass McCombs – Switch

Wij hebben het idee dat onze campagne zin begint te hebben; deze week hoorden we Cass McCombs zelfs langskomen op de landelijke radio! Switch is de nieuwe single van de onvolprezen singer-songwriter die eerder dit jaar een eerlijke easy-listener uitbracht met de al even lekkere naam Mangy Love. Waarom u die moet luisteren? Switch is al de vierde track van die plaat die onze top 10 heeft gehaald. Dat zegt hopelijk wel genoeg.

  1. White Lies – Hold Back Your Love

Nog steeds ons favoriete Jaren ’80-bandje uit de Zeroes. Jarenlang niks gemaakt wat de moeite van het luisteren waard was, maar nu weer terug met zowaar een aantal aardige tracks. Hold Back Your Love is geen cover van de legendarische jaren ’80-track van Hall & Oates, maar zowaar een eigen nummer van de Britten, die vroeger alleen maar over de dood zongen en tegenwoordig ook lichter werk aanpakken (denk aan liefdesverdriet en de individualisering van de samenleving). Nog meer goed nieuws; album Friends komt deze week uit.

  1. Deadmau5 – Strobe (Dimension Remix

For The Lack Of A Better Name, de tweede plaat van EDM-producer Deadmau5, was in meerdere opzichten legendarisch. Eerst en vooral creëerde het veel ophef, omdat de Canadees al zijn tracks in de computer maakte en nog nooit een instrument danwel turntables had aangeraakt. Maar daarnaast was men het er ook over eens dat FTLOABN de eerste consistente EDM-plaat was uit de historie. Zes jaar later is dat nog altijd het geval. Op die plaat was Strobe het uithangbord – met intro The 16th Hour duurde de track bijna twintig minuten. Mede daarom brengt Deadmau5 nu een aantal remixen van dat nummer uit, waarvan de Dimension drum ’n bassreview verreweg de lekkerste is. Heerlijke ode aan de enige klassieker uit het complete EDM-oeuvre.

  1. Gary Clark Jr. – Take Me Down

Gitaartroubadour Gary Clark Jr. is meestal een man van het grootse gebaar; grote band, ingewikkelde solo’s en diepe teksten over voortrazende treinen en ontwakende steden. Op Take Me Down doet hij het ineens heel anders. Voordeel: met alleen een akoestische gitaar, een hele beperkte band en een rustig soulnummer valt voor het eerst op wat een fenomenale stem Clark eigenlijk wel niet heeft. Zou veel meer van dit soort tracks mogen maken, maar doet dat vermoedelijk niet, daar deze track een original was voor de film Deepwater Horizon.