Maynard James Keenan (54) is en blijft een bijzondere verschijning. Loopt hij bij Tool twee uur lang met een gasmasker rond op het podium, bij A Perfect Circle blijft hij de hele tijd verstopt in het duister zonder ook maar één keer oogcontact met de bezoekers te maken. Het maakt het concert in de Lotto Arena in Antwerpen een aparte, maar bijzondere ervaring.

‘Attention everyone, attention!’ Tot twee keer toe klinkt er een strenge waarschuwing door de Lotto Arena: op dringend verzoek van de band is het absoluut niet toegestaan om filmpjes of foto’s te maken. Wie dat wel doet, wordt onmiddellijk en zonder een tweede kans de zaal uit geknikkerd. Dat belooft wat, zullen we maar zeggen.

De strenge waarschuwing heeft zichtbaar effect: geen enkele bezoeker durft het aan om zijn mobiele telefoon te pakken, in elk geval niet op steenworpafstand. Zonde voor de thuisblijvers, want A Perfect Circle pakt op deze Europese tournee flink uit, met lichtgevende decorstukken, grote led-schermen met beklemmende visuals en een waterval aan kleuren.

Roerloos
Daarmee pakt A Perfect Circle vooral in de tweede helft uit. Het eerste deel van de set is een stuk rustiger, ingetogener. Zanger Maynard, gestoken in een strak blauw designerskostuum, staat bijna roerloos op zijn kleine podiumpje in het midden van het decor. Zijn gezicht is het hele concert niet te zien. De excentrieke Tool-zanger hult zich anderhalf uur lang in de duisternis en spreekt zijn Belgische (en Nederlandse) fans maar een paar keer toe.

Maar wat kan deze man toch zingen. Heerlijk grommen zoals we hem kennen van Tool, maar ook dromerig en romantisch. Met ‘Disillusioned’ van het nieuwste album wiegt de excentrieke zanger zijn publiek al vroeg in de set in een collectieve trance. We zien weliswaar niet op wat voor een manier Maynard die prachtige teksten uitdraagt, maar zijn charisma en subtiele bewegingen vonken en knetteren werkelijk door de hele zaal.

Kijkdoos
Toegegeven, de muziek van A Perfect Circle vlamt niet zoals Tool dat wél doet. Vooral in de eerste helft van de avond zijn er momenten waarop de Lotto Arena letterlijk tot slaap lijkt gesust. Het helpt ook niet dat Maynard, hoe goed hij ook is, niet van zijn podiumpje te krijgen is. Alsof je door een kijkdoos aan het turen bent, zo voelt het concert van A Perfect Circle bij vlagen.

Aan de andere kant zet A Perfect Circle met die afstandelijkheid een mystiek sfeertje neer dat je niet vaak bij andere concerten ziet. En laten we wel wezen: de muziek van A Perfect Circle is bij vlagen echt krankzinnig goed. Vooral in de tweede helft van de set, als de timer op drie kwartier staat en de band ‘The Contrarian inluidt’, is er geen stoppen meer aan de trein die A Perfect Circle heet. De songs worden heftiger en de energie neemt toe.

Vreemde eend
Het drieluik TalkTalk – Hourglass – The Doomed (van het laatste album) is het hoogtepunt van de avond en laat Maynard in alle staten zien: boos, grommend, maar ook warm en lieflijk. De AC/DC-cover ‘Dog Eat Dog’, opgedragen aan wijlen Malculm Young, is net zoals op Graspop een vreemde eend in de bijt en had van ons niet gehoeven, maar de krijtende gitaren en beukende drums van het daaropvolgende ‘The Package poetsen die zure nasmaak meteen weg.

Nee, persoonlijk en warm werd het het concert van A Perfect Circle geen moment, maar in muzikaal opzicht hijst Maynard zich met dit optreden misschien wel naar hetzelfde niveau van die andere grote band uit zijn koker.

Over de auteur

Sebastiaan
Recensent #ROCK

Gerelateerde berichten