Het in 2015 opgerichte Baest is voor het grote publiek nog onbekend, maar desondanks goed op weg om een gevestigde naam te worden binnen de deathmetalwereld. Na twee weinig memorabele eerste platen lijkt het Deense gezelschap met het uitstekend ontvangen ‘Necro Sapiens’ klaar om de wereld te veroveren. Dit resulteert zich al meteen in de eerste headlineshow op Nederlandse bodem, welteverstaan in de kleine zaal van Het Patronaat in Haarlem.

Een concert van Baest – gewoon uitgesproken als Beast – is zoals de liefhebbers van old school deathmetal het liefste zien: meedogenloos hard, met eindeloze moshpits en circlepits en een band die er overduidelijk heel veel plezier in heeft. Het is alsof Baest speciaal voor jou is komen spelen, zó persoonlijk en in your face richten ze zich tot haar hongerige publiek. Hoe vaak zanger Simon Olse wel niet in het publiek springt is niet meer op twee handen te tellen, en de drie gitaristen lijken er een wedstrijd van te maken om tijdens het soleren zo veel mogelijk plectrums uit te delen.

Baest maakt er een uur lang één groot feest van in Het Patronaat. De muziek stampt alsof er een kudde olifanten door de straten van Haarlem banjert. De zang is diep, laag en zompig, alleen zit er weinig afwisseling in. Bij vlagen doet Simon Olse met zijn ijzige brul denken aan Michael Akerfeldt, al brengt die met zijn warme cleanstem wat meer afwisseling in de muziek. Baest is dan wel old school deathmetal, het zou de band sieren als ze in hun muziek wat meer rustmomenten pakken. De nummers zijn live amper van elkaar te onderscheiden.

Zo nu en dan stapt Baest uit haar schaduw en verrast het met lekkere tempowisselingen en tegendraadse riffs, zoals op opener Genesis en Goregasm (beide van het nieuwe album). Het meest overtuigende is de uitvoering van het eveneens gloednieuwe ‘Abattoir’, die opvalt wegens dat lekkere gitaarloopje en tegendraadse ritme. Het bewijst dat gitaristen Lasse Revsbech en Svend Karlsson, beide spelend alsof ze in het circus staan, elkaar steeds beter weten te vinden en moeiteloos de ene andere solo uit hun instrumenten persen.

Zo smaakt de eerste Nederlandse headlineshow van Baest absoluut naar meer. Als de volgende langspeler een schot in de roos is is het nog maar een kwestie van tijd tot we dit Deense gezelschap op elk metalaffiche zullen aanschouwen.