Jazeker, ook als recensent zit je er wel eens behoorlijk naast. Want bij het binnenkrijgen van een nieuw album van The Name dacht ondergetekende gelijk aan een nieuw album van het in Frankrijk inmiddels behoorlijk populaire electronicaduo. Wanneer de plaat echter wordt opgezet blijkt al wel heel snel dat er ofwel een vergissing, ofwel een enorme stijlbreuk moet hebben plaatsgevonden.

De vergissing dus. Er blijkt al sinds geruime tijd in eigen land een band te bestaan met de – gelijk even kritisch beginnen – weinig originele naam The Name, overigens met juiste interpunctie gespeld als TheNAME. Geen electropop dus, maar female fronted metal. ‘You dare to challenge me’, zo bijt zangers Hadessa ons toe om maar eens stevig te starten. Dat doet ze zeker. Met name aan het begin van het album vliegt The Name er lekker doch beheerst in. Het duurt in totaal een nummer of drie totdat uw recensent van dienst is bekomen van de schrik. Dat ligt deels aan de onverwachte genreschok, maar zeker ook deels aan het bij vlagen stevige begin van Unchained. Echt tijd om er lekker in te komen is er niet, de tempowisselingen op Unchained liegen er niet om. TheNAME is gekomen om de luisteraar naar de keel te grijpen en verhult die ambitie bepaald niet in de eerste paar nummers. De toon is gezet.

Toch even een moment van rust inbouwen, want met wie hebben we hier eigenlijk te maken? TheNAME is vijfkoppig gezelschap uit Haarlem onder leiding van zangeres Hadassa. Al een tijdje bezig, want Unchained is alweer het vijfde album van de band. Naar eigen zeggen is de band beter op z’n plaats op de planken dan op een schijfje, en de band mocht dan ook al optreden in het Patronaat (thuiswedstrijdje), de Amsterdamse poptempels Melkweg en Paradiso en op het in deze kringen toch wel belangrijke Summer Darkness Festival in Utrecht. Voor de drummers onder ons, de band is nog op zoek naar een nieuwe drummer, al moet je waarschijnlijk van goeden huize komen om luxe invaldrummer Ariën van Westerbeek (Epica) van podium af te drummen. Oh, en om af te sluiten, ambitie is de drijfveer van een band die werkt met de veelzeggende slogan ‘Taking things to the next level, to boldly go where no man has gone before’.

Dat laatste valt te betwisten. Het geluid van TheNAME bevindt zich wel erg op de Female Fronted Metalsnelweg, waarover grote namen als Epica en Evanescence, maar ook kleinere namen als Rentap (veelal on)gezellig doordenderen. Dat houdt niet in dat het geluid van TheNAME niet goed klinkt trouwens, want de combinatie tussen rauw, ruw en sensueel komt toegankelijk en sterk over. Zuivere zang, dampende gitaarriffs, een uitstekende drumlijn en daarnaast pluspunten voor de uitstekende productie, waardoor zelfs de achtergrondgrunts bijna woordelijk te verstaan zijn. Dat mag een prestatie an sich worden genoemd.

De nummers waarop Hadessa zich gesteund weet door kraakheldere achtergrondzang en goeie grunts vormen de hoogtepunten van Unchained. Zo is er single Imperfection, openingstrack Draw the Line en het dankzij gebruik van de Spaanse gitaar aan Metallica refererende One (geen cover).

Al met al is Unchained een prima plaat, dat in veel gevallen toch behoorlijk op zoek gaat naar de grens. De band wisselt constant af tussen hard en zacht, snel en langzaam en melodisch en rammend. Dat maakt de muziek van TheNAME spannend en toch toegankelijk. En ondanks dat TheNAME niet de vis is met niet het meest originele geluid in de wellicht ietwat overbevolkte metalvijver, is Unchained voor mindere kenners van het FF-metalgenre een prima kennismaking en voor kenners een uitstekende aanvulling op hun platenkast. Goede kritieken heeft TheNAME inmiddels voldoende verzameld, nu nog de overstap het grote metalpubliek. En voor die stap lijkt TheNAME gewapend met dit album wel klaar.

Unchained van TheNAME is sinds een aantal weken te koop in de platenzaak. Live is de band is onder andere te zien op 1 mei, met Stream of Passion, in de Melkweg te Amsterdam en op 18 april in P3 te Purmerend.

Albumreview: TheNAME – Unchained
Songwriting67%
Production85%