Het was gedurende de afgelopen herfst op de komst van de Stones naar Landgraaf na wellicht het meestbesproken nieuwsbericht: de organisatie van Lowlands komt deze zomer met een nieuw festivalconcept. Onder de noemer Down the Rabbit Hole organiseren de mannen achter Neerlands meest succesvolle alternatieve muziekfestival een festival, precies zoals Lowlands ooit bedoeld is. Tussen 27 en 29 juni gaat Nederlands nieuwste festivalsensatie los in het Gelderse Beuningen. Nog geen plannen dat weekend? Er zijn nog tickets. Wij doen volgende week drie dagen verslag van het festivalterrein, maar voor het zover is leiden we je natuurlijk eerst rustig in het konijnenhol rond langs nog alles wat je over dit nieuwe festival moet weten; dit is de grote Down The Rabbit Hole preview!

Allereerst wat over het concept, dat toch behoorlijk afwijkt van de huidige vorm van grote broer Lowlands. Alhoewel, 24 uur feest met muziek als hoofdattractie, maar voldoende andere artistieke projecten om je ook als niet-muziekfan niet te hoeven vervelen komt de gemiddelde Lowlandsbezoeker waarschijnlijk bekend voor. Het hipstergehalte gezellig hoog, genoeg verrassends te verwachten en muzikaal behoorlijk veel te ontdekken dus. Om de organisatie maar te quoten – die weten dat uiteindelijk toch het beste: Het festival staat garant voor ‘avontuur, verwarring, surrealisme en psychedelica, al sinds de opkomst van de popcultuur in de vrijgevochten jaren ’60 de inspiratie van (psycho)rockers, knoppendraaiers, kunstenaars, ontwerpers en filmmakers… Goed gezelschap, dus get ready to tumble… It’s A Campingflight Down The Rabbit Hole!’

Op locatie wint DTRH het in elk geval dik van Lowlands. Het festival vindt plaats in recreatiepark De Groene Heuvels, een idyllisch en ietwat vervallen recreatiegebied dat van alle gemakken voorzien lijkt te zijn. Enorme zwemplas, goede schaduwvoorzieningen met bomen en bosjes en vooral veel gras in plaats van het tegenwoordig naar ons idee iets te populaire festivalbeton. De Groene Heuvels liggen tussen Nijmegen, Beuningen en Wijchen in, iets ten oosten van ‘Havana aan de Waal’. De kale recreatieplas wordt voor het festival overigens wel flink opgepimpt, getuige de ons opgestuurde festivalplattegrond. Enkele voorbeelden van namen die ons verbaasden: De Vuurplaats voor concerten en optredens rondom een enorm kampvuur, Het Vuige Veld met DJ’s in elke vuige stijl die je maar kunt bedenken en Het Idyllisch Veldje om uit te rusten en bij te komen. Het doet ons allemaal denken aan een combinatie tussen Lowlands, Glastonbury en Woodstock. Vinden wij helemaal niet erg.

Prachtige branding, mooie side-events, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal om de muziek. Die krijgt u vooral in drie tenten. In hoofdtent Hotot de grootste namen van het festival. Onder meer Black Keys, Damon Albarn, Foals en MGMT passeren hier de revue. Daarnaast zijn op DTRH ook twee kleinere tenten in bedrijf. De grootste van die twee, Teddy Widder, biedt plaats aan een aantal erg spannende nieuwe namen in opkomst. In de kleinste, Fuzzy Loop, vinden we zelfs namen waar wij nog nooit van hebben gehoord. Over het algemeen een ontzettend spannend programma op een festival met een zeer sterk imago. Waar u ons zeker tegen gaat komen? Dat leest u hieronder in het handzame, chronologische day-by-day overzicht van Down The Rabbit Hole 2014. Veel leesplezier en tot in the Rabbit Hole!

VRIJDAG 27 JUNI

SUPERFOOD (18:00-18:45 – Fuzzy Lop)

Op het programma van Down The Rabbit Hole staan een hele rits indiepopbandjes die zomaar eens de tweede indiewave in kunnen gaan zetten. De eerste van die reeks is Superfood, een Brits rommelgroepje dat rauwe indiesongs mét punkrandje serveert. De heren uit Birmingham zijn in Nederland sinds hun optreden op London Calling in 2013 een beetje aan het doorbreken. Op London Calling ontbrak het nog aan fatsoenlijk eigen materiaal, maar met een prima EP op zak en een album op komst mag dat nu geen probleem meer zijn. Single Bubbles is tot nu toe de lekkerste Britpopplaat van 2014.

LITTLE DRAGON (18:45-19:45 – Hotot)

De komst van Little Dragon naar de eerste dag van Down The Rabbit Hole kun je onmogelijk los zien van de komst van Damon Albarn op deze festivaldag. Albarn is al jaren uitgesproken fan van Little Dragon en ook muzikaal doet de onderkoelde electropop van het Japans-Zweedse gezelschap wel wat denken aan het minimalistische soloalbum van Albarn. De band heeft inmiddels vier albums achter haar naam staan, waarvan de laatste langspeler (Nabuma Rubberband – schitterende naam) het mainstream het beste doet. Denk aan een kruising tussen Albarn en een zwaar onderkoelde Prince mét fijne vrouwelijke vocalen.

THE STRYPES (19:45-20:45 – Teddy Widder)

In dezelfde categorie als Superfood valt ook The Strypes, al is de hype bij deze band nog wel wat groter. In drie jaar evolueerde The Strypes tot dé sensatie van de Britpopwereld en schopte de band het tot festivals – groot en klein – en tot het voorprogramma van de Arctic Monkeys. Werd daarom door platenlabel Mercury maar alvast voor vijf albums vastgelegd. Dat doen zij dus niet zomaar, maar na het beluisteren van debuutalbum Snapshot begrijp je die beslissing ineens wel. Zo’n heerlijke rommelindie hebben we sinds Bloc Party en de eerste plaatjes van de Arctic Monkeys niet meer gehoord. Denk vintage, denk springen en denk superrauw. Live daarnaast overladen met complimenten. Belive the hype!

THE SOFT MOON (19:45-20:45 – Fuzzy Lop)

Als we het dan toch over hypes hebben, de donkere klanken van het postpunkproject (3x woordwaarde bij scrabble!) the Soft Moon maakten de laatste jaren ook heel veel indruk bij eenieder die zichzelf hip vindt. Het soloproject van multi-instrumentalist Luis Vasquez doet een beetje denken aan Joy Division, maar dan wel in een 2014-jasje gestoken. Kille, meeslepende tracks, tijdens concerten aangevuld met prachtige visuals. Zelfs met 30 graden plus zullen de koude rillingen over uw schouders lopen. Voor emovolk en alle anderen die van mening zijn dat muziek een serieuze aangelegenheid behoort te zijn!

DE STAAT (20:45-21:45 – Hotot)

Als je een festival in Nijmegen geeft mag Nimweegs trots De Staat natuurlijk niet ontbreken. Debuutplaat Wait For Evolution vormde samen met The Hermit Sessions van Kyteman (die in dezelfde week uitkwam) voor een kantelpunt in de Nederlandse muziekscene. Het hoefde niet langer gelikt en keurig, het mocht weer vuig, gedurfd en rootsy. Na dat perfecte debuut groeide De Staat muzikaal door. Op Machinery klonken de Nijmegenaren als een moordmachine, op het laatste album I_CON kun je met een beetje fantasie heerlijk dansen. Single Devils Blood was een van onze dansvloerfavorieten van vorig jaar. Conclusie? De Staat is nu al vijf jaar een van Nederlands beste rockbands en heeft deze thuiswedstrijd waarschijnlijk al een tijdje met rood in de agenda gemarkeerd. Gehoorschade gegarandeerd.

THE BRIAN JONESTOWN MASSACRE (21:45-22:45 – Teddy Widder)

Als er één stroming is waarmee Down The Rabbit Hole zich identificeert is het wel psychedelica. Als er één band is die dat genre naar een hoger niveau tilt is het The Brian Jonestown Massacre wel. Eind jaren ’80 begonnen als shoegaze band, maar binnen de verdere carriére valt er op de groep uit San Francisco (waar anders?) geen pijl te trekken. Soms elektronisch, soms flokrock, soms blues. Over de band werd de geweldige documentaire Dig! gemaakt, die u als voorbereiding op Down The Rabbit Hole verplicht moet kijken. Voor de échte fan is er meer goed nieuws: na heel veel personele wijzigingen treedt de band in Beuningen weer op in de originele bezetting. Het nieuwste album Revelation, dat de band in die bezetting onlangs maakte, is weer een hoogtepunt dat kan worden toegevoegd aan het 14-albums-tellende topoeuvre van deze band. Met andere woorden; wat u deze dagen ook doet, waar u ook naartoe gaat, deze mag u in ieder geval niet missen.

DAMON ALBARN (22:45-00:00 – Hotot)

Als er één headliner past in het muzikaal sterke programma van de Down The Rabbit Hole-vrijdag is het Damon Albarn wel. Albarn begon ooit als frontman het even legendarische als invloedrijke Blur. Met die band is hij verantwoordelijk voor topplaten als Parklife en Modern Life Is Rubbish. Vervolgens richtte Albarn samen met kunstenaar Jamie Hewlett Gorillaz op. Compleet andere tak van sport (hiphop), maar qua staat van dienst en aantal magnifiek mooie nummers evenaart Albarn met Gorillaz het succes van Blur. Wij kunnen zo snel niemand bedenken die verder ’s werelds grootste festival Glastonbury met meerdere bands mocht headlinen. Stilzitten? Natuurlijk niet, Albarn maakte ondertussen ook nog platen met The Africa Express en The Good, The Bad and The Queen. Nu heeft Albarn eindelijk de tijd genomen voor een échte soloplaat. Verrassend genoeg springpop, geen hiphop maar een ingetogen, minimalistische autobiografie. Live uitgevoerd door een uitstekende band en vermengd met het beste van alle voorgaande projecten. Maar uiteindelijk is het Albarn zelf die het meest voor totale overtuiging moet zorgen. Niemand zingt zo mooi droevig als Damon. Daarom móét u hierbij zijn.

MOTOR CITY DRUM ENSEMBLE & FLOATING POINTS (00:00-einde – Fuzzy Lop)

U kunt na Albarn uw dag nog dansend afsluiten in de Fuzzy Lop. Niet met zomaar een festival DJ, maar met een van de spannendste danceprojectjes van het afgelopen jaar. Floating Points is een housegrootheid en mengt al jaren live zijn ‘eigen’ Chicagohouse met onbekende (zwarte) vinyltoppers die u (nog) niet kent. De Duitse DJ MCDE draait over de hele wereld plaatjes, en woont tegenwoordig in Utrecht. Een unieke combinatie van house, jazz en hiphop is zijn handelsmark. Toen de twee in november voor het eerst back-to-back speelden, in de Utrechtse EKKO, ging het dak er ongenadig hard af en bleken de heren elkaar ook nog eens te liggen. De beste dance-avond van ondergetekende in 2013 was het gevolg. Als het in Beuningen ook maar half zo goed is gaat u vrijdagavond laat naar bed!

ZATERDAG 28 JUNI

TENTEMPIÉS (12:00-12:45 – Fuzzy Lop)

In lijn met de rest van de dagen zijn ook op zaterdag veel bands te bewonderen die wat zwaar op de maag liggen. Om de dag wat vrolijker te beginnen is Tentempiés wellicht een goed begin van je dag. De internationale band met hoofdkwartier in Amsterdam klinkt na één luisterbeurt als La Pegentina en Manu Chao. Gewapend met een Spaans woordenboek en een paar extra luisterbeurten zal je echter merken dat Tentempiés een stuk diepgaander en muzikaal complexer is dan deze internationale genregenoten. Het goede feestmateriaal dus, afgewisseld met prachtige latincomposities als topsingle Que Sera bracht het collectief al in Chili, Frankrijk, Duitsland en de kleinere Nederlandse zalen. Nog een voordeel, mooi weer is door Tentempiés gegarandeerd!

JAMES VINCENT MCMORROW (12:45-13:45 – Hotot)

Twee jaar geleden werd de unieke falsetto van James Vincent McMorrow dankzij debuutplaat Early In The Morning ineens de hitlijsten ingeslingerd. Zelfs 3FM ging plat voor het radiogevoelige folkgeluid van McMorrow. Succesformule om op verder te bouwen zou je zeggen, maar op het nieuwe album van McMorrow is alles ineens anders. Geen folk meer, maar met minimalistische elektronica en drumritmes begeleide donkere muziek. Het doet allemaal denk aan James Blake in betere tijden. Hoe die twee uitersten op het podium worden samengevoegd? Wij weten het ook niet, maar na de show van McMorrow zaterdagmiddag in de Hotot hopen we je meer te kunnen vertellen.

BASSEKOU KOUYATÉ & NGONI BA (13:45-14:45 – Teddy Widder)

Een verhaaltje: Op een zekere dag in maart 2012 begon Bassekou Kouyaté met het opnemen van zijn meest recente plaat Jama Co. Hij was nauwelijks écht begonnen met spelen toen om hem heen zoveel geweerschoten klonken dat goed opnemen onmogelijk was geworden. Noord-Mali bleek op dát ene moment slachtoffer te zijn geworden van een militaire en religieuze coup. Het militaire regime verbood vervolgens, zoals het volgens de sharia hoort, muziek. Reden voor Kouyaté om te stoppen? Natuurlijk niet, hij pakte zijn Ngoni – west-afrikaanse gitaar – en speelde een briljant album in. Jama Co is behalve een van de mooiste Afrikaanse protestplaten ooit gemaakt een perfecte inleiding in het muzikaal zeer rijke West Afrika. Live schijnt Kouyaté met zijn band ook nog eens enorm overtuigend te zijn. Een eerste kennismaking met een van de verborgen parels van de wereldmuziek!

DEWOLFF (14:45-15:45 – Hotot)

Van een stuk dichterbij komt dan weer het Limburgse drietal DeWolff. DebuutEP DeWolff deed alternatief Zuid-Nederland al op z’n grondvesten schudden, debuutplaat Strange Fruits and Undiscovered Plants veroverde heel het land. Liefst drie albums, een waslijst aan festivalshows en enkele volledige clubtours later is de band doorgegroeid tot Neerlands beste retrorockgroep. Voor het laatste album Grand Southern Electric reisde de band af naar Amerika. Resultaat? Een nog dieper, energieker en beter ontwikkeld rockgeluid. Niet los te zien van headliner The Black Keys overigens, wiens producer ook verantwoordelijk is voor de productie van laatste plaat van DeWolff. Als de Black Keys al fan zijn kunt u dat beter ook maar worden. Zonder twijfel het beste wat Limburg ons dezer dagen te bieden heeft!

THE BOHICAS (15:45-16:45 – Fuzzy Lop)

Hallo rommelindie! Weer eentje uit de categorie ‘Erfenis van de Arctic Monkeys’. Toen de Bohicas dit voorjaar op London Calling het podium opliepen hadden zij slechts één single uitgebracht. Inmiddels hebben zij liefst twee nummers en heeft Domino Records (o.a. Arctic Monkeys, Franz Ferdinand) de band wel vastgelegd voor een album. Denk koeienbellen, opgefokte gitaartjes en een typisch Engelse no-nonsense frontman; The Bohicas gaan de Fuzzy Loop omtoveren tot een zweetschuur.

THE VEILS (16:45-17:45 – Hotot)

Na een wat harder blokje is het aan The Veils om de rust op Down The Rabbit Hole weer terug te brengen. Onder leiding van rasmuzikant Finn Andrews groeit de band in de laatste jaren uit tot een vaste waarde op de festivals, maar helaas ook bij de psycholoog. Zware depressie liep over in zware depressie en in het hoofd van Andrews leek het ook op het podium vaak behoorlijk te knetteren. Iedere show van The Veils is hierdoor speciaal en in zekere zin ook bijzonder meelijwekkend. Inmiddels schijnt Andrews ook de zonnige kant van het leven weer in te zien en haalt hij meestal het einde van de show zonder enorme huilbuien. Zijn muziek is er niet vrolijker op geworden. Als de tranen niet óp het podium vloeien, dan wel in het publiek. Komt in aanmerking voor het meest intense concert van het festival.

ELECTRIC EYE (17:45-18:45 – Fuzzy Lop)

Als u via Rockblog ooit bij CounterCulture terecht bent gekomen mag u vanaf nu even heel goed opletten: we hebben dé revelatie van deze festivalzomer voor u klaarstaan! Denk krautrock, denk Monster Magnet, denk drone; Electric Eye speelde eerder dit jaar Eurosonic en South by Southwest helemaal plat, en zijn van plan dat nu ook met Down The Rabbit Hole te doen. Hoeven we verder eigenlijk niets over te vertellen.

HALLO VENRAY (19:45-20:45 – Fuzzy Lop)

Heeft u net als ons ook helemaal niets met Half Moon Run? Blijf dan hangen in de Fuzzy Lop voor de Hagenezen van Hallo Venray. Tamelijk legendarische band die in lijn van dEUS, Frank Black en Wilco mooie southern gitaarliedjes maakt. Was even tien jaar compleet van onze radar verdwenen maar is dankzij de tour ter ere van het 25 jarige bandjubileum ineens weer helemaal terug. Luister van te voren klassieker The More I Laugh, The Hornier Due Gets. Luitster ook de Neil Young tributeplaat Roll Another Number, die door kenners wordt gezien als de beste Young-tribute allertijden. Aangezien die er nogal veel zijn wil dat heel wat zeggen. Geen Haage bluf, maar kwaliteit in haar meest pure vorm!

BALTHAZAR (20:45-21:45 – Hotot)

Het Belgische vijftal Balthazar zal van de grote Hotot niet zo schrikken. De band mocht namelijk vorig jaar al een ronde maken langs bijna alle grote festivals. Het uitstekende tweede album Rats zorgde begin vorig jaar namelijk voor de in België langverwachte doorbraak van de band bij het grote publiek. Veel woorden hoeven we aan Balthazar verder niet vuil te maken, want singles Do Not Claim Them Anymore en The Oldest Sisters kent u ongetwijfeld al. Laat u live verbazen door het beste wat indieland België sinds dEUS te bieden heeft.

PARQUET COURTS (21:45-22:45 – Teddy Winder)

Dé Down The Rabbit Hole-favoriet van ondergetekende is het Amerikaanse garagegezelschap Parquet Courts. Na het undergroundsucces van eerste serieuze plaat Light Up Gold – 5 sterren in The Guardian en op Allmusic en een bizar Metacriticgemiddelde van 8,4 – werd van Parquet Courts een hele tijd niets vernomen. De band leek een stille dood te zijn gestorven maar begin dit jaar was er dan ineens de planning van een Europese tour en de release van het nieuwste album Sunbathing Animal. Zelfde recept, maar nu met snellere en scherpere songs waardoor de postpunkinvloeden van de band nog beter tot zijn recht kunnen komen. Dat gaat gelukkig niet ten koste van de lome gitaarvibe en divergente riffs. The Velvet Underground meets Iggy Pop.

THE BLACK KEYS (22:45-00:00 – Hotot)

De onbetwiste headliners van de tweede festivaldag in Beuningen zijn The Black Keys. Patrick Carney en Dan Auerbach uit Akron, Ohio zijn al sinds 2002 dé grote belofte van de internationale muziekwereld. De band werd in eigen land opgepikt met de derde langspeler, Rubber Factory, en zijn bij ons sinds Brothers (met hitsingle Tighten Up) ook steeds bekender geworden. Dankzij de zevende plaat van het tweetal, El Camino (2011), is de band na tien jaar eindelijk doorgegroeid naar de positie waar men de heren tien jaar geleden al verwachtte: de headlinepositie van grote festivals als Coachella. Als u tegenwoordig een avondje uitgaat in een willekeurige Nederlandse club – underground of fuif – is de kans groot dat Lonely Boy en Gold On The Ceiling voorbij komen. Het gaat de band dus muzikaal voor de wind, maar voor de heren is het afgelopen jaar privé een stuk lastiger geweest. Frontman Patrick Carney scheidde van zijn vrouw en bezong die scheiding intiem op de nieuwste plaat Turn Blue. Ondanks de serieuze onderwerpen en teksten klinkt de plaat, opgenomen met Danger Mouse op de toetsen, dansbaarder dan ooit. U bent nog nooit zo door elkaar geschud in een achtbaan van emoties als door The Black Keys op Turn Blue. Of zoals ze het zelf zeggen in vrolijke dansstamper Fever: “Just go ahead and kill me”. Neem dus uw dansschoenen én tissues mee; de meest relevante festivalheadliner van het jaar gaat u gegarandeerd diep raken.

FILOSOFISCHESTILTE / LONE / BENJI B (23:45-03:00 – Fuzzy Lop)

Sinds de afgelopen editie van Amsterdam Dance Event hoor je z’n naam in de scene steeds vaker vallen; Luuk Graham, ofwel FilosofischeStile. Alleen zijn naam is al intrigerend, maar zijn gelaagde mix van trap en bass is dat ook. Soms geschikt om helemaal bij uit je plaat te gaan, soms zo bizar dat je totaal niet weet wat je ermee aan moet en soms gewoon om stil te luisteren; FilosofischeStilte slingert je in een uur langs alle afslagen van de hiphop/electrosnelweg.

Ben je daarna nog niet uitgeput, dan brengt de Britse technopioneer Lone je in euforische stemming. Lone is een man met twee gezichten, heel vroeger produceerde hij donkere Detroit techno en in de jaren die daarop volgde maakt hij extreem vrolijke en volledig geschifte soundscapes. Tegenwoordig combineert hij deze twee stijlen tot de meest dansbare, toegankelijke en vrolijke techno die momenteel te vinden is. Techno 2.0, noemen we het voor het gemak.

Tot slot ga je de nacht in met Benji B. Bij houseliefhebbers en bij vaste luisteraars van BBC Radio 1 gaat er waarschijnlijk wel een belletje rinkelen, want het programma dat Benji iedere donderdagnacht op ’s werelds meest invloedrijke station maakt geldt als hét programma voor nieuwe house en techno. Live combineert Benji nieuw werk met bekende klassiekers. Wordt gezien als de ontdekker van – onder meer – Odd Future, James Blake en Joy Orbison. Alle hipsters verzamelen!

ZONDAG 29 JUNI

TAYMIR (12:45-13:45 – Teddy Widder)

Geweldig nieuws: voor de categorie rommelindie hebben we tijdens Down The Rabbit Hole ook een Nederlandse inzending! Het Haagse Taymir was begin dit jaar dankzij lekkere Kasabian-achtige indiesongs als Aaaaah en All We Know ineens behoorlijk hip. Ieder zichzelf respecterend Nederlands festival besloot de band vervolgens te boeken, en zo staat Taymir deze zomer niet alleen op Down The Rabbit Hole, maar ook op Pinkpop, Indian Summer, Dauwpop en op kleinere festivals als Damaris, Dieksiepop en Puddingpop. Je kunt de heren dus met recht dé festivalhoeren van 2014 noemen. Is dat erg? Zeker niet, want de passages die uw recensent van dienst inmiddels van de jongens mocht aanschouwen sloegen zonder uitzondering in als een (confetti)bom. En niet dat dit er echt toedoet, maar daarnaast zijn het ook nog ontzettend sympathieke jongens. Gangmakers op ieder feestje!

ADMIRAL FREEBE (13:45-14:45 – Hotot)

“…and I fell in love with you. Because there’s nothing else to do”. Wij waren na het debuutalbum van Admiral Freebee al om, maar na de hierboven geparafraseerde beginzin van het nieuwste album van de Belg – echte naam Tom van Laere – waren wij helemaal om. Heeft u ook een voorliefde voor alles wat met Amerika te maken heeft en voor goede gitaarmuziek in stijl met Tom Petty? Dan is Admiral Freebee een onmisbaar rustpunt in uw ontdekkingsreis bij Down The Rabbit Hole. Kijken of u ook spontaan verliefd wordt. Er is ten slotte toch weinig anders te doen.

JOHN WIZARDS (14:45 – 15:45 – Fuzzy Loop)

Soms staat er op de lineup van een groot festival ineens een naam waarvan u nog nooit had gehoord, maar die binnen een paar maanden in plek in uw hart verdient. Ondergetekende had zo’n ervaring dit jaar twee keer. Bij het Rock Werchterprogramma van dit jaar, met Valerie June, en bij Down The Rabbit Hole, met John Wizards. John Wizards is – in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden – geen persoon maar een band. De band komt uit Kaapstad, Zuid Afrika, en verovert sinds kort de Nederlandse dansvloeren met een ontzettend aanstekelijke mix van wereldmuziek, afropop en African House. Één keer Iyongwe door de speakers en u weet precies waarom. Met stip het grootste danspotentieel van het weekend.

WARPAINT (15:45-16:45 – Hotot)

Wij kennen Warpaint vooral als de voormalige band van Josh Klinghofer (gitarist van de Red Hot Chili Peppers), maar met die introductie alleen doe je het kwartet uit Los Angeles tekort. De band, tegenwoordig bestaande uit louter vrouwen, heeft in het droomindiegenre met The Fool een ware klassieker opgenomen. Laat je zondagmiddag betoveren door de prachtige stemmen, muzikale composities en – oké – schitterende vrouwen. Nog niet overtuigd? Luister ‘Untertow’ en oordeel zelf.

COURTNY BARNETT (18:45-19:45 – Fuzzy Loop)

We springen even over Poliça (daar hebben we persoonlijk niet zoveel mee) en The Naked and The Famous (oef) heen en komen dan uit bij weer een pittige keuze. Je zou in dit tijdsframe naar de – naar bescheiden mening van ondergetekende – ietwat overhypte Temples kunnen gaan, maar je kunt ook wat meer op de experimentele tour gaan met Courtny Barnett. Luister debuutalbum The Double EP en je merkt gelijk waarom: Heerlijke, trage countrysongs met bravoure, ontwapenende eerlijkheid en humor á la Roosbeef. Grote verschil met laatstgenoemde; muzikaal is het allemaal net wat spannender. Voor fans van Roosbeef, Emmelou Harris, The Lemonheads en alles wat daar tussenin zit.

MGMT (19:45-20:45 – Hotot)

MGMT (Of Management, zoals de formatie voluit heet) is een electropopgroep uit Middletown, Connecticut. Onder leiding van muzikale leiders Ben Goldwasser en Andrew VanWyngaarden schoot de band in 2007 ineens naar de top van de album én hitlijsten met Oracular Spectacular. Terecht, want de singles van dat album – Kids, Electric Feel, Time to Pretend – zijn drie van de allerbeste alternatieve popsongs van de zeroes. Publiek lovend, critici lovend en de band een grote toekomst te wachten. Dat werd echter niet helemaal waargemaakt. Na het succes van Oracular Spectacular maakte de band – ongetwijfeld onder invloed van meer gezellige middelen dan u zich kan voorstellen – een paar hele moeilijke, megapsychedelische platen. Het grote publiek haakte volledig af, maar onder critici werd de tweede plaat Congratulations geweldig ontvangen (luister ‘Siberian Breaks’ en u weet wat ik bedoel). Op het laatste album – orgineel MGMT genoemd – heeft de band weer een pad gevonden. Ook live lijkt de band – die de laatste jaren grossierden in dramatische livepassages – weer redelijk op het juiste spoor te zitten. Met de klassiekers van Oracular Spectacular, de gelaagdheid van Congratulations en een aantal uitstekende nieuwe nummers (Mystery Disease! Introspection!) kan dit wel eens dé verrassing van het weekend worden. Glad to have them back!

SYD ARTHUR (20:45-21:45 – Fuzzy Loop)

Het is best lastig om als band uit Canterbury te komen. Dan vergelijken mensen je namelijk gelijk met twee van de grootste progrockbands allertijden; Caravan en The Soft Machine. Onder die druk ging ook Syd Arthur een tijd gebogen. Tegenwoordig bouwt de band zelf ook een aardige fanbase op. Niet gek, want de bizarre progrock van Arthur stuitert van 1960 naar 2010 en van Mumford and Sons naar Kate Bush en in gestrekte draf door naar Caravan. Ontsteekt live graag en vaak in unieke chaos. Iedereen die Foals een wat saaie afsluiter vindt van zo’n gedurfd festival kan na Syd Arthur rustig naar huis. Rock zoals Jimi het waarschijnlijk bedoeld heeft!

FOALS (21:45-23:00 – Hotot)

Veel commentaar toen Down The Rabbit Hole Foals als headliner bekendmaakte. Zo groot is die band toch ook weer niet? Klopt, maar luister eens naar de intro van Inhaler en je beseft dat we hier te maken hebben met een unieke band. De toegankelijke, dansbare en zeer herkenbare indie van Foals wordt bekender en bekender en de band staat dan ook op veel grote zomerfestivals deze zomer. Daar kunnen toeschouwers meezingen met hits als Inhaler, Miami en My Number, maar ook genieten van onbekendere parels van Holy Fire – geweldig album – en kennismaken met eerder werk. Het concert van Foals in Vredenburg eind vorig jaar was legendarisch en als dát niveau opnieuw gehaald kan worden op Down The Rabbit Hole heeft het festival een droomafsluiter gevonden. Onze voorspelling: Foals sluit binnen vijf jaar grote festivals als Pinkpop af. Op Down The Rabbit Hole een kijkje in de toekomst met deze festivalheadliner-in-wording dus!