Bij CounterCulture kun je naast je dagelijkse portie rock en hiphop sinds kort óók terecht voor het beste uit de beatssector. In One to Watch kiezen wij bij tijd en wijle uit de brede wereld van de elektronica een DJ of collectief om die eens extra in de schijnwerpers te zetten. Soms aandacht voor nieuw talent, soms voor oude bekenden. De ene keer techno, de andere UK bass. De ene week een liveset, de andere een albumreview. Kortom: iedere keer net even anders, maar altijd goed! Deze keer sluiten we perfect aan bij het afgelopen én komende festivalweekend: van het affiche van zowel North Sea Jazz als Dour (waardige combinatie an sich) hebben we de spannendste electronische blender van het moment: DARKSIDE

We schrijven gisteren rond etenstijd, op het kleine Darlingpodium op North Sea Jazz. Geen grote bigband op het podium, maar een stel tegenlichten, twee enorme electronicabakken en een gitaar. Het is dan gelijk duidelijk: hier gaat iets anders gebeuren dan op veel andere podia op North Sea Jazz.

Terwijl de presentatrice zich ondertussen onsterfelijk maakt door geen band, maar een solist (The Darkside) aan te kondigen, doven langzaam de lichten. Felle achterlichten gaan aan, twee tamelijk bleue jongemannen kwamen op. Na wat gedraai aan de knoppen en wat tokkelen op een gitaar horen we dan de tonen van Freak, Go Home (dat live enorm extended wordt uitgevoerd). Het blijkt de aftrap te zijn van een legendarisch concert, waarbij zowel jongeren kennismaken met een compleet nieuw soort downtempo-ambient als ouderen kennismaken met techno. Hier staat het beste dat crossover ons momenteel te bieden heeft.

Tijd om in te gaan op de artiesten. Darkside zijn namelijk niet zomaar groentjes in de muziekwereld. Sterker nog, het Brooklyn-based (New York) duo zou je met recht een supergroep kunnen noemen. Muzikaal meesterbrein is de voor deephouseliefhebbers zeker niet onbekende Nicolas Jaar. Zijn belangrijkste wapenfeiten? Je kunt hem kennen van geweldige setjes op Lowlands, Pukkelpopof gewoon solo in een casual uitverkocht Melkweg, maar écht furore maakte hij met zijn essentialmix voor BBC’s Radio 1. Die set werd door de luisteraars van dit invloedrijke programma gekozen als de beste radioset van 2012. Daar kan uw recensent zich alleen bij aansluiten. In Darkside wordt hij ondersteund door een man wiens naam in de muziekwereld al langer rondzingt. Multi-instrumentalist Dave Harrington reisde de halve wereld over met de beste DJ’s om met zijn gitaar dancemuziek live naar een hoger plan te tillen en was daarnaast als sessiemuzikant te boeken. Hij is veel minder bekend dan zijn collega, maar heeft wel een enorm lekkere EP achter zijn naam staan waar – toegegeven – op internet wel heel erg goed naar gezocht moet worden.

Darkside speelt live vooral nummers van het debuutalbum van de band, Psychic. Op dat album vinden we 8 composities, die live door de band worden samengevoegd tot één stuk maar op album wel degelijk losse composities zijn. Muzikaal zoekt Darkside een soort middenweg tussen ambient, techno en het vroege werk van – bijvoorbeeld – Pink Floyd (Het woord ‘Ummagumma’ viel opvallend vaak rondom het concert gisteren). Het was, zeker aan het begin van de set, even spannend hoe lang twee mannen met de uitstraling van een kamerplant, meestal met de rug naar het publiek toe verscholen achter enorme apparaten en een goeie bak tegenlicht, konden boeien. De unieke combinatie tussen de deephouseachtergrond van Jaar, de Knopflerachtige gitaar van Harrington en vooral de enorme vernieuwingsdrang van de heren maakte het uur echter met gemak spannend. Steeds weer wacht je op een drop die – zowel live als op album – vaak veel later komt dan je verwacht. Tel daarbij de afwisseling op tussen een aantal lange en ingewikkelde stukken – luister Golden Arrow –, een aantal ouderwetse ambienttechnoplaten – Freak, Go Home – en een aantal hapklare singles – Paper Trails – en je beseft dat Darkside zowel live als op album uitstekend overkomt.

De vraag of Darkside een blijvertje is of slechts een tussenproject van twee enorm sterke muzikanten blijft aanwezig. Inmiddels is het bijna een jaar geleden dat het duo in het concertgebouw van Amsterdam haar Nederlandse livedebuut maakte. Er is een wereld van verschil tussen het zoekende optreden van toen en het consistente werk dat de Amerikanen gisteren presenteerden. Tussen deze minimalistische presentatie en de bijna natuurkundige spiegelreflexlichtshow uit het Concertgebouw zat overigens ook een wereld van verschil. Het lijkt erop dat Darkside dan ook alle grenzen van haar muzikale spectrum heeft verkend. Tot 6 september zijn de heren nog live te zien. Wat er daarna gaat gebeuren? Geen idee. Van Harrington is bekend dat hij een EP wil gaan maken. Jaar treedt weer vrolijk op met een al bijna even spectaculaire sololiveshow, die hij onder meer op Dekmantel (Amsterdam, eerste weekend van augustus) gaat laten horen. Wil je Darkside nog snel een keer live zien? De heren zijn komend weekend op Dour en Melt! te bewonderen en staan in het najaar nog op Pukkelpop en Sziget.

Set: We hadden hier natuurlijk gewoon prima Psychic kunnen noemen. Of de set van de band gisteren op North Sea Jazz. Wellicht is dat muzikaal beter dan wat we nu gaan noemen. Maar omdat het nog nooit vertoond is, verdient een ander projectje van Darkside ook aandacht. De heren waren namelijk begin vorig jaar enorm onder de indruk van de aandacht die Daft Punk’s Random Acces Memories kreeg. De vraag wat zij met dit materiaal zouden doen bleef maar door het hoofd van de heren spoken en dus besloot men onder de naam Daftside eens wat te gaan remixen. Remix van een nummer zei u? Nee, het complete album werd onder de loep genomen. Soms geslaagd, soms minder geslaagd, maar in elk geval de moeite waard: Daftside!

Darkside is live in de Benelux alleen nog op festivals te zien. Het duo staat op Dour en Pukkelpop en op de major festivals Melt! (Duitsland) en Sziget (Hongarije). Het album Psychic is te koop bij de betere platenzaak. Nicolas Jaar is solo op 1 augustus te zien op Dekmantel in Amsterdam.

In One to Watch wordt bij tijd en wijle door een CounterCulture-reviewer een electronische naam extra in het zonnetje gezet. Onder meer MADEON, Showtek en James Holden gingen Darkside voor.

 

Over de auteur

Camiel
Reviewer #Rock

Liefhebber van verschillende soorten muziek. Voornamelijk rock, maar ook indie, hiphop en UK-beats liggen in het straatje. Daarnaast festivalwatcher en enorme Bruce Springsteenfan.

Gerelateerde berichten