Het zal je maar overkomen. Ben je druk bezig in je eigen studio met het opnemen van een nieuw album, belt Twiggy Ramirez (Marilyn Manson, A Perfect Circle, Nine Inch Nails) op. Ramirez is onder de indruk van je vorige album en wil graag zijn handtekening onder de productie van jouw nieuwe plaatwerk zetten. Het overkwam het Belgische EMPTINESS toen zij aan de opvolger van ‘Nothing but a Whole’ werkten. Daar zeg je als band natuurlijk geen nee tegen. En zo toog EMPTINESS naar de Verenigde Staten om daar ‘Not For Music’ op te nemen.

Wanneer je de zeven nummers van ‘Not for Music’ beluistert, zou je bijna vermoeden dat Ramirez niet de enige grootheid is geweest die aan het album heeft meegewerkt. De synthesizertonen in opener ‘Meat Heart’ lijken zo uit de koker van Brian Eno te komen en ademen de sfeer van het ambient-meesterwerkje ‘Warszawa’ dat hij met David Bowie voor diens album ‘Low’ opnam. Evenals ‘Warszawa’ roept ‘Meat Heart’ een donker, leeg en kil gevoel op.

En dat geldt eigenlijk voor het gehele album. ‘Not for Music’ luistert weg als de ideale soundtrack voor de Apocalyps. De diepe bassen, de shoegaze gitaren en de onder huid kruipende fluistergrunt van Jeremie Bezier zorgen er voor dat we ‘Not for Music’ nu al de titel van ‘meest duistere plaat’ van 2017 kunnen toekennen.

Mensen die wel van een vrolijke noot houden, zullen ‘Not for Music’ dan ook mijden als de pest. Degenen, zoals ondergetekende, die hun muziek het liefst zo donker en zwartgallig mogelijk hebben, zullen ‘Not for Music’ omarmen en koesteren.

EMPTINESS laat met 'Not for Music' de donkere en duistere kant van schoonheid zien
Waardering85%
85%Totale score