De Amerikaanse poppunkband Good Charlotte is een graag geziene gast in Nederland. In 2016 en 2017 was de band nog te zien in het Utrechtse TivoliVredenburg, maar vanavond kiezen de mannen voor de 013 in Tilburg. Gewapend met het nieuwe album Generation Rx en een heleboel old school hits treedt de band aan op de Main Stage.

Hoge verwachtingen

Na een drietal populaire support acts (The DoseBoston Manor en Sleeping With Sirens) is de lat hoog gelegd voor de headliner van vandaag. Maar wie de setlist van vanavond ziet en heeft meegemaakt hoe goed Good Charlotte speelde in Utrecht, zal ook hoge verwachtingen hebben. De band heeft met Generation Rx een prima plaat afgeleverd en komt er in 013 gelijk lekker in met ‘Generation Rx’ en ‘Self Help’. Als daarna gelijk de absolute ‘The Anthem’ volgt, is het ijs gebroken.

De zaal is niet uitverkocht, maar is vol en heet genoeg om uitverkocht te voelen. Voorin krioelt het van de trouwe fans, die al een paar uur in de zaal hebben moeten wachten en zich nu vol overgave in de moshpit gooien. De band moet nog even warmdraaien: frontman Joel Madden loopt er wat ongemakkelijk bij, zingt nog niet al te zuiver en wijst de microfoon daarom vaak naar het publiek. Hij geeft aan dat hij zich vandaag niet zo goed voelt, maar dat hij blij wordt van de respons uit de zaal. Technisch gezien zit het de mannen ook niet mee: het geluid klinkt dof, de vocalen zijn slecht te verstaan en de rookkanonnen werken niet goed.

Klassiekers

Gelukkig worden de problemen gaandeweg opgelost. Madden raakt beter bij stem, de band klinkt gestroomlijnder en ook de geluidmix is strakker. Madden en zijn tweelingbroer, gitarist Benji, zijn beide geen begaafde zangers, maar met name op de nieuwe tracks is te horen dat de twee hun vocale bereik tegenwoordig beter afstemmen op de muziek. ‘Actual Pain’ en ‘Shadowboxer’ klinken beter dan bijvoorbeeld ‘Girls & Boys’.

Maar ja, het zijn natuurlijk wel die klassiekers die er het lekkerst ingaan bij de fans. Al snel blijkt hoe onderschat het arsenaal aan hits van Good Charlotte is. Het album The Young and the Hopeless wordt vanavond goed vertegenwoordig met maar liefst zeven tracks. De angstige emopunk over gebroken harten, je niet begrepen voelen en op zoek zijn naar je identiteit is ook in 2019 nog enorm catchy. Het zijn thema’s die ook op Generation Rx nog terug te horen zijn, zij het op een wat genuanceerdere manier.

Prijsschieten

Madden neemt de tijd om de fans uitgebreid te bedanken voor hun steun. Wellicht komt het doordat hij vandaag niet helemaal lekker in zijn vel zit, maar meermaals benadrukt hij hoe dankbaar hij is voor zijn fans en moedigt iedereen aan om te genieten van het leven. Het is de aanleiding voor ‘Hold On’, een emotioneel nummer dat zowel op het podium als in de zaal een gevoelige snaar raakt.

En daarna is het prijsschieten geblazen. In het laatste half uur pompt Good Charlotte de ene na de andere poppunkknaller de 013 in. Van het vroege werk ‘WaldorfWorldwide’ en ‘Little Things’ tot ‘The River’ en ‘Dance Floor Anthem’, twee nummers die pakweg twaalf jaar geleden ineens een veel volwassenere Good Charlotte lieten horen. Het concert wordt dan even stilgelegd omdat een fan voorin de zaal een epileptische aanval krijgt. Het loopt allemaal goed af en dan resteert alleen nog het gedoodverfde, maar nog altijd fris klinkende ‘Lifestyles of the Rich & Famous’. Good Charlotte haalt niet het niveau van hun laatste Nederlandse show, maar na een onrustige start weet de band zich in 013 uitstekend te herpakken.

Over de auteur

Jessica de Rooij
Recensent #ROCK

Groot liefhebber van allerlei muziekstijlen, waarbij vooral rock, (pop)punk en hardcore tot de favoriete genres behoren. In het dagelijks leven werk ik, woon ik in Utrecht, en ga ik zoveel mogelijk concerten en festivals af!

Gerelateerde berichten