De Britse garagehiphopband The Streets maakte een jaar of 15 geleden furore met het hitalbum A Grand Don’t Come for Free. Vorig jaar kwam de band, die inmiddels vijf platen op naam heeft staan maar sinds 2011 niks nieuws meer heeft uitgebracht, na een lange pauze weer bij elkaar en verkocht vliegensvlug de Melkweg uit. Vanavond staan het project rond rapper en multi-instrumentalist Mike Skinner wederom voor een strak uitverkochte Nederlandse zaal, maar deze keer is het de beurt aan de Ronda van TivoliVredenburg.

Fans

The Streets heeft in het Verenigd Koninkrijk een hondstrouwe fanbase, met als gevolg dat veel landgenoten ook de reis naar Utrecht hebben gemaakt. Bij aanvang van het concert maakt frontman Skinner gelijk een rondje door de zaal. De excentrieke rapper maakt graag contact met zijn fans en vraagt om veel interactie. Hij vindt dat iedereen het naar z’n zin moet hebben en maakt het zichzelf ook heel gemakkelijk: hij tikt het ene na het andere biertje weg en deelt graag een paar jointjes met zijn fans, maar het verandert niets aan zijn kwaliteiten als rapper en entertainer.

Zijn enthousiasme maakt bij een deel van de zaal veel los. Rechts voorin ontstaat een flinke moshpit. Maar dat is voor Skinner niet genoeg. Hij spreekt iedereen die stil blijft staan streng toe: “You will dance!” Ook noemt hij wel nog even dat het publiek, dat voor een groot deel uit mannen bestaat, wel goed op de dames moet letten, “cause there’s a lot of elbowing going on here.”

Ontwapenend

Het is bijzonder hoe Skinner, die wordt bijgestaan door enkele medevocalisten, enerzijds een totaal ongeleid projectiel is, maar tegelijkertijd een van de strakste livebands binnen de hiphop en garagerock leidt. Zijn ontwapenende eerlijkheid en zijn vermogen om naast een rauw straatschoffie uit Birmingham, ook een gevoelige man met een hart van goud te zijn, maakt hem een enorm toegankelijke podiumpersoonlijkheid. Hij brengt feestnummers ‘Has It Come To This’ en ‘Geezers’ net zo gemakkelijk als de ballad ‘Never Went to Church’.

De hele avond vraagt Skinner aan vrouwelijke bezoekers of ze een rokje of een broek aan hebben. Daar blijkt een reden achter te zitten: hij wil dat bij ‘Heaven for the Weather’ vrouwen massaal gaan crowdsurfen, maar hij is zich er goed van bewust dat veel vrouwen dat niet durven wegens het risico op aanranding. En die kans zou kleiner zijn als de dames een broek dragen. Verdrietig maar waar.

Liefde

Skinner legt uit dat de meeste gevechten bij optredens van The Streets plaatsvinden tijdens de langzamere liedjes – de liedjes over pijn en liefdesverdriet. Het zijn inderdaad die nummers die de meeste impact hebben. Naast het eindeloze gespring en gedans valt er vanavond veel melancholisch mee te zingen. Met als hoogtepunt natuurlijk het prachtige ‘Dry Your Eyes’, het ultieme anthem over gebroken harten dat in Nederland de grootste hit van The Streets is.

In de toegift komt het optreden tot een waar hoogtepunt. Het is het feestelijke ‘Fit But You Know It’ waarbij de Ronda echt op z’n kop staat. Skinner heeft dan al zeker twintig minuten geroepen dat hij over het publiek gaat crowdsurfen om bij de bar een biertje te halen, en eindelijk voegt hij daad bij woord. Skinner zegt het geweldig te vinden dat hij betaald wordt om te feesten, maar toch heeft deze tour een serieuze ondertoon: hij wil de opbrengsten gebruiken om een film te maken. Na een optreden als dit zal iedereen hopen dat hij geen fulltime regisseur wordt, want nog geen jaar na de net zo strakke show in Amsterdam veroveren de mannen van The Streets vanavond opnieuw de harten van het Nederlandse publiek.

Over de auteur

Jessica de Rooij
Recensent #ROCK

Groot liefhebber van allerlei muziekstijlen, waarbij vooral rock, (pop)punk en hardcore tot de favoriete genres behoren. In het dagelijks leven werk ik, woon ik in Utrecht, en ga ik zoveel mogelijk concerten en festivals af!

Gerelateerde berichten