Icon For Hire is een bijzondere band waar je letterlijk en figuurlijk niet omheen kunt. Allereerst is daar de opmerkelijke presentatie van de formatie waarbij vooral de felroze haardracht van frontvrouw Ariel Bloomer de aandacht trekt. Daarnaast valt dit duo op door hun opmerkelijke genrecocktail waarin hiphop, rock, emo en metal elkaar vinden. Bloomer stond Counterculture te woord om over de toekomst van de band, platenlabels en de invloed van #metoo op de muziekindustrie te praten.

Werken jullie aan nieuw materiaal?

“Jazeker. De komende maanden zijn we in de studio te vinden om de laatste hand aan ons nieuwe album te leggen. We zijn al een paar jaar bezig met het schrijven van verse tracks, maar door ons drukke tourschema ging dat niet zo snel als gehoopt. Momenteel hebben we de keuze uit zeventig nummers. Dankzij deze grote hoeveelheid hebben we voldoende materiaal om uit te kiezen en kunnen we onze fans ons beste werk laten horen. Van een conceptalbum wil ik niet spreken. Thematisch gezien lijkt het erop dat empowerment en zelfacceptatie de rode draad van de nieuwe release vormt. Veel liedjes gaan over deze onderwerpen. Ook geestelijk welzijn is een onderwerp dat prominent voorbij komt, maar dat verwachten onze fans ook van een album van Icon For Hire.”

Het vorige album kwam tot stand via Kickstarter. Is deze vorm van crowdfunding de toekomst van de muziekindustrie?

“Dat zou zomaar kunnen! Voor ons is het een erg fijne manier van werken en een geweldige kans om onze fans nog meer bij het opnameproces te betrekken. Deze manier van musiceren spreekt ons erg aan en we dachten er bij ons vorige album over na om daar iets mee te doen. Het is erg belangrijk voor ons om onze fanbase te laten weten hoe het er in de studio aan toe gaat en wat men kan verwachten.”

Zijn platenlabels überhaupt nog relevant in deze tijd?

“Absoluut! Zeker voor mainstream artiesten zijn platenmaatschappijen onmisbaar. Voor bands als de onze die graag de wereld rondreizen, intieme concerten verzorgen en volledige creatieve controle willen behouden is een label echter niet noodzakelijk. Wij vinden zoals gezegd crowdfunding waarbij we de hulp van fans inschakelen een fijne manier van werken. Je communiceert direct met je financierders, de fans dus, en dat werkt fantastisch. Je behoudt de macht over je eigen werk en bent niet afhankelijk van de mening van een labelbaas die enkel aan geld denkt.”

Wat is het grootste verschil tussen op de loonlijst van een label staan en zelfstandig werken via een platform als Kickstarter?

“De hoeveelheid werk die erin gaat zitten! Als je zelf je promotie moet doen, kost dat meer tijd. Dat weegt echter niet op tegen de lol die dat met zich meebrengt. We hebben volledige creatieve vrijheid en hoeven enkel verantwoording aan onszelf en onze fans af te leggen. Zo hoort een artiest zich te voelen. Onze beslissingen maken we op basis van ons eigen inzicht en vanuit het perspectief van de fans. Aan het einde van de dag moet jij zelf kunnen leven met je gemaakte keuzes. Als we onszelf in de muzikale uitverkoop zouden gooien en niet naar ons gevoel zouden luisteren, zou ons dat te gronde richten.”

Wat is het doel van Icon For Hire? Hoe zou je de missie van de band willen omschrijven?

“We willen dat onze muziek impact heeft. Onze ideeën en passie met de wereld delen, is onze wens. Hopelijk helpen onze nummers mensen om hun ellende even te vergeten. Muziek maken en delen is al een doel op zich. Het maakt niet eens zoveel uit hoeveel mensen naar je werk luisteren en wereldberoemd worden is ook niet ons plan. Muziek geeft voldoening of je het nu maakt of ernaar luistert.”

Is er een verandering gaande in de muziekindustrie sinds de komst van #metoo?

“De grootste verandering die ik heb gezien is dat er veel meer angstige mannen in de scene rondlopen. Dat is wat mij betreft geen slecht iets. Veel mannelijke artiesten en roadies klagen bij mij dat ze het eng vinden om een meisje backstage of in de tourbus uit te nodigen, omdat ze bang zijn dat er achteraf iets tegen de zin van hun gast zou kunnen gebeuren. Dat is een positieve ontwikkeling, hoewel het eigenlijk te zielig voor woorden is. Ik hoop dat #metoo mannen duidelijk maakt dat veel vrouwen in een constante staat van paraatheid leven, omdat ze bang zijn dat er misbruik van hen gemaakt wordt. Helaas bestaat er nog steeds een gebrek aan diversiteit op festivals en tours wat betreft het aantal vrouwen. Daar is weinig verandering in gekomen. Ik denk dat het belangrijk is als muzikante om je uit te spreken en te laten zien dat je er bent. Inspireer jonge meiden om ook muziek te maken, zou ik zeggen.”