Het Finse Wolfheart grossiert in melodische deathmetal. Op hun vijfde studioalbum trekt de band weer flink van leer. Counterculture sprak met frontman Tuomas Saukkonen over de totstandkoming van ‘Wolves Of Karelia’, creatieve vrijheid en de impact van het coronavirus. “Ik houd mijn hart vast van wat er straks nog over is van de muziekindustrie.”

Wat is de grootste misvatting over het genre waarin je opereert?

“Die zullen er niet zijn denk ik. Een term als ‘melodische deathmetal’ dekt de lading wel. Het is een simpele benaming die helder aangeeft wat je kunt verwachten. Ik heb voor dit album de titel ‘winter metal’ bedacht om aan te geven dat wij geen Viking metal maken en om tevens aan te geven dat onze muziek niet religieus is. Is dat duidelijk genoeg voor je?”

Wat is de betekenis achter de albumtitel ‘Wolves Of Karelia’?

“Het thema van dit conceptalbum is de zogenaamde winteroorlog die werd uitgevochten tussen Finland en Rusland in de winter van 1939 en 1940. Deze strijd vond plaats tijdens de Tweede Wereldoorlog en hoewel deze winteroorlog slechts een paar maanden duurde, was het een heel belangrijke periode in de geschiedenis van ons land. Finland wist de Russen buiten te houden en kon daardoor onafhankelijk blijven. Dat is een zeer inspirerende gebeurtenis voor een tekstschrijver. Ik ben geboren en getogen in de regio Karelia waar hevig gevochten is. De Wolven van Karelia is de benaming van de Finse soldaten die voor onze vrijheid streden. Om alles accuraat te houden, heb ik talloze gesprekken gevoerd met veteranen die deze slag hebben bijgewoond.”

Is een conceptalbum geen beperking van je creativiteit omdat je vastzit aan een bepaald thema?

“In dit geval niet. Het concept was eerder inspirerend dan beperkend te noemen. Muzikaal gezien levert een thema als oorlog veel vrijheid en ideeën op. Mijn vocalen zijn agressiever dan ooit, omdat dit bij het onderwerp past. Oorlogen zijn wreed en laten de mensheid op zijn slechtst zijn. Daar hoort een bepaalde sfeer bij. Onderzoek doen naar deze bladzijde uit de Finse geschiedenis was erg interessant en leerzaam. Ik heb een heleboel geleerd over mijn land en cultuur.”

Welk nummer op dit album maakt je het meest trots?

“Moeilijke vraag! Het is lastig om een favoriet aan te wijzen. Als ik dan toch moet kiezen, ga ik voor ‘Hail Of Steel’. Dat was het eerste nummer dat ik voor dit album schreef en waarmee het creatieve proces begon. Het is het sleutelnummer van de plaat en daarom heeft het een speciaal plekje in mijn hart.”

Hoe overleven jullie als band de coronacrisis?

“Het is zwaar. Vooral de annulering van onze Noors-Amerikaanse tour hakte er goed in. Daarnaast ziet het ernaar uit dat de zomer ook weinig goeds gaat brengen op het gebied van toeren. We hebben allemaal onze oude banen opgepakt, zodat we het financieel gezien wel redden. Omdat platenzaken dicht zijn en veel mensen onzeker zijn over hun baan, loopt de albumverkoop terug. Een plaat kopen zit er voor veel mensen wegens financiële problemen die deze crisis met zich meebrengt voorlopig niet in. Ook de verkoop van merchandise staat stil, omdat we geen optredens meer geven. Het zijn moeilijke tijden voor veel muzikanten en platenlabels. Momenteel besteed ik mijn tijd voornamelijk aan de promotie van ‘Wolves of Karelia’, maar aangezien mijn tourschema in de zomer en lente leeg is denk ik erover na om weer te gaan schrijven.”

Wat voor impact zal het coronavirus op de muziekindustrie hebben denk je?

“Ik vrees dat de schade erg groot zal zijn nu er zoveel optredens en festivals geannuleerd zijn. Een heleboel concertzalen, boekingskantoren, bus bedrijven, drukkerijen en roadies zitten zonder werk en daardoor inkomsten. Dan spreek ik nog niet eens over de artiesten die financieel afhankelijk zijn van optredens en de inkomsten van hun merchandise. Ook platenmaatschappijen hebben het zwaar, dus ik houd mijn hart vast van wat er straks nog over is van de muziekindustrie als de impact van dit virus flink verzwakt is.”