­Het gaat lekker met de Amerikaanse poppunkband Waterparks. Amper een jaar na debuutplaat Double Dare verscheen in januari van dit jaar al de opvolger: Entertainment. Deze band is heter dan heet en dat voelen we ook in Nederland, want het optreden in de Eindhovense Dynamo moest al worden geüpgraded van de Basement naar de Mainstage. Hier speelt het Amerikaanse trio hun eerste Nederlandse headlineshow.

Waterparks haalt de mosterd bij bands als blink-182, Sum 41 en Green Day, maar voegt met synthesizers en breakbeats een poppy randje toe en trekt daarmee ook een wat jonger publiek. In de zaal vinden we vooral jonge meiden van een jaar of twintig, die de hoogtijdagen van de grote voorbeelden van Waterparks waarschijnlijk nauwelijks hebben meegekregen. Maar dat maakt niet zoveel uit, Waterparks lijkt samen met acts als As It Is en Neck Deep het stokje immers steeds meer over te nemen.

De band opent vandaag rommelig, al is dat vooral te danken aan een heel slechte geluidmix. Met een knoeperdharde bas, te zacht afgestelde microfoons en hap gloednieuwe liedjes valt er het eerste kwartier geen kaas van te maken. Gelukkig herstellen de Texanen zich langzamerhand en dan krijgen ze ook hun fans wat meer mee.

Troef

Waterparks beschikt met voorman Awsten Knight over een enorme troef. De paarsharige zanger moet even inkomen, maar zijn jongensachtige, ietwat awkward voorkomen en een onuitputtelijke dosis energie maken hem leuk om naar te kijken. Hij heeft niet ‘s werelds beste stem, maar daar is het in dit genre toch niet zo om te doen. Zolang er maar komische teksten over sociale ongemakkelijkheid uit die strot komen, past het allemaal perfect in het plaatje.

Toegegeven: sommige nummers van Entertainment zijn wel erg gelikt. En dan is het toch een beetje jammer dat de toch al ultrakorte setlist voor een overweldigend deel uit materiaal van dat album bestaat. Gelukkig worden het mierzoete ‘Lucky People’ en het bijna EDM-klinkende ‘Crybaby’ aardig uitgebalanceerd door ‘Blonde’ en ‘Sleep Alone’. Maar zelfs dan merk je dat het heerlijke ‘Royal’ en scenehitje ‘Stupid for You’ toch een wat stevigere vibe afgeven.

Weird

Aan interactie met de zaal is er geen tekort. Fans worden aan de lopende uitgenodigd om te crowdsurfen. Als tot twee keer toe een fan net te laat op het podium klimt, speelt de band even snel het intro van Green Day’s ‘American Idiot’ zodat diegene alsnog op een gepast moment kan springen. Want anders zou het “weird” zijn volgens Knight. Naar eigen zeggen kan de zanger voor het eerst ook echt zijn fans zien, nu hij zijn ogen heeft laten laseren. Daarom moeten we vanavond maar even extra hard feesten. Aan de andere kant maakt de band zich zichtbaar zorgen als een meisje op de voorste rij onwel wordt na een verkeerde sprong van een crowdsurfer.

Waterparks heeft nog te weinig echte hits om een show een uur lang op niveau te houden. Muzikaal zijn er hier en daar wat missers en het einde van het concert is nogal abrupt. Maar de hoogtepunten zijn er wel, en als die er zijn hoor je ook direct waarom het zo hard gaat met deze jongens. De combinatie van hitgevoeligheid, power en likeability zorgt ervoor dat Waterparks een solide optreden neerzet. De band laat in Eindhoven een stukje van de toekomst van poppunk zien!