Gitarist Adam D(utkiewicz. red) van Killswitch Engage heeft de reputatie een lolbroek te zijn. De beste man bestijgt het podium gekleed in een cape en shorts en vermaakt het publiek met zijn boerse humor. Aan de telefoon komt de Amerikaan dan weer heel bescheiden en beheerst over. Counterculture voelde hem aan de tand over metalcore meesterwerk ‘Atonement’, alweer het achtste studioalbum van deze genre pioniers.

Hoi Adam, hoe gaat het daar?
“Prima en met jou? De afgelopen dagen staan in het teken van interviews en persmomenten. Het hoort bij dit vak en het is leuk om te horen dat men interesse heeft in ons werk.”

Het lijkt erop alsof er veel meer buzz rond de release van ‘Atonement’ is. Er is veel aandacht voor deze release op social media.
“Gaaf om te horen. Misschien komt dat omdat we voortaan onder contract staan bij Metal Blade Records. ‘Atonement’ is het eerste album dat we op dit label uitgeven. Daarvoor werkten we samen met Roadrunner Records. De afgelopen jaren deed die platenmaatschappij naar onze zin te weinig om onze platen onder de aandacht te brengen. Het team van Metal Blade Records zet veel marketing in om ons werk te promoten en dat lijkt zijn vruchten af te werpen.”

Heeft de overstap van label verder nog veranderingen teweeg gebracht?
“Nee. Verder is alles bij het oude gebleven. Artistieke vrijheid is erg belangrijk voor ons. We kiezen er zelf voor om onze albums op onze voorwaarden uit te brengen. Ik heb opnieuw achter de knoppen gezeten en de productie in handen genomen. Op meer media-aandacht na is er nagenoeg niets veranderd. We zijn blij dat we eindelijk dit album aan de wereld konden presenteren.”

Je zegt ‘eindelijk’. Duurde het te lang dan?
“Absoluut. We hebben veel tegenslag gehad tijdens het maken van ‘Atonement’. Jesse (Leach. zanger. red) onderging een keeloperatie en het was afwachten of hij nog wel kon zingen. Daarnaast kampte hij met een writer’s block en kreeg hij geen zin op papier. Een andere reden waarom het langer duurde dan gepland voordat we de studio indoken, was omdat we allerlei super gave aanbiedingen kregen. De wereld rondreizen en in het voorprogramma van Iron Maiden staan: hoe kun je zo’n voorstel weigeren?”

Over Jesse gesproken: hij is erg open over zijn gevecht met depressies en zijn geestelijke gezondheid. Hoe denken jullie daarover?
“Jessie is heel gepassioneerd over dit onderwerp. Het is ook een belangrijk thema en het is fijn als we mensen kunnen helpen door erover te praten. Maar aan het eind van de dag zijn we gewoon een metalband. We zijn geen maatschappelijk werkers, maar een stel gasten die graag harde muziek maakt. Ons doel is om een balans te vinden tussen serieuze thematiek en onbekommerd lol trappen. Ik denk dat ons dat goed afgaat.”

Welk onderdeel van ‘Atonement’  maakt je het meest trots?
“Het feit dat Chuck Billy van Testament een gastbijdrage heeft geleverd. Zijn zanglijn op ‘The Crownless King’ is erg goed geworden. Ook is het tof dat Howard (Jones. oud-zanger van Killswitch Engage. red) een gastbijdrage leverde op de track ‘The Signal Fire’. Het idee om gasten uit te nodigen, kwam trouwens van Joel (Stroetzel. gitarist. red). Toen hij dat plan opperde leek ons dat erg gaaf. We hebben vervolgens Chuck benaderd en hij ging al snel akkoord. Hij is ook een erg vriendelijke vent. Hij stuurde zijn zanglijnen naar ons op en de rest is geschiedenis.”

Naast de inzet van gastvocalen valt ook op dat deze plaat een stuk steviger dan de voorganger klinkt.
“Dat was mijn wens. Ik wilde dat dit album feller en sneller klonk. Er stonden naar mijn idee te veel kalme tracks op de voorgaande plaat. Het moest gevaarlijker. Dat is de juiste beslissing geweest, want ‘Atonement’ klinkt agressief en gepassioneerd. Die woede is gemeend en daardoor maken de tracks meer impact. We hebben dan ook heel veel zin om de nieuwe nummers live te spelen.”

Metal lijkt weer populair te worden. De nieuwe van Slipknot bestormt de charts en ‘Atonement’ staat op het moment van schrijven op de eerste plaats in de Australische hitlijsten.
“Hopelijk heb je gelijk. We houden ons er eerlijk gezegd niet zo mee bezig. Metal is onze grote liefde, maar wat er op de radio te horen is of wat populair is boeit ons niet zo.”

Nu we het toch over grote liefdes hebben: wat is de status van je passieproject Times Of Grace?
“Grappig dat je dat vraagt: ik werk er op dit moment aan. Als alles meezit, verschijnt dat album eind dit jaar. Op welk label Jesse en ik het gaan uitbrengen, weten we nog niet. Wat we wel kunnen vertellen, is dat dit tweede album enorm verschilt van ons debuut ‘The Hymn of a Broken Man’ uit 2011. Metalcore hoef je niet te verwachten! Als ik het bandgeluid moet omschrijven, zou ik zeggen dat het ergens tussen Deftones en Explosions In The Sky in ligt. Iets compleet anders dus. Het is ontzettend tof om aan dit album te werken dat erg atmosferisch wordt. Tekstueel gezien wordt deze plaat duisterder dan de voorganger, omdat dit album over verlies en rouwverwerking gaat. Het is een zeer persoonlijke plaat.”

Ben je ook van plan om te touren om deze plaat van Times Of Grace te promoten?
“Dat weten we nog niet. Misschien wel. Als we de kans krijgen, denken we er zeker over na. Maar laten we eerst maar eens deze schijf uitbrengen en dan verder kijken.”