Het coronavirus raakt de hele wereld en ook The Night Flight Orchestra kreeg met dit fenomeen te maken. De Europese tour van de classic rockband moest geannuleerd worden om de veiligheid van de bandleden te garanderen. Inmiddels is de formatie weer veilig thuis. Oprichter annex gitarist David Andersson stond Counter Culture te woord om over de toekomst van de band, het coronavirus en uiteraard het onlangs verschenen vijfde studioalbum ‘Aeromantic’ te praten.

Hoe gaat het met je David?

“Prima hoor. Ik neem aan dat je deze vraag stelt, vanwege het coronavirus. Ik en mijn bandmakkers zitten veilig thuis. Het was lastig om onze tour al na zeven dagen af te moeten breken door het coronavirus. We hadden helaas geen keus en zijn noodgedwongen naar huis gegaan. Verdrietig, maar het is niet anders. We beloven dat we zeker terugkomen om de concerten in te halen.”

Heeft het afbreken van de tour nog gevolgen voor je inkomen? Voor veel muzikanten is optreden toch hun levensonderhoud.

“Voor mij heeft het annuleren van de tour geen financiële gevolgen. Naast mijn werk voor The Night Flight Orchestra heb ik in tegenstelling tot veel van mijn bandmaten een vaste baan. Ik heb ben namelijk ook dokter en gespecialiseerd in de lever en maag. In deze tijden heb ik weinig te klagen over werk. Volgende week heb ik tijd ingeruimd om in de studio te werken aan nieuw materiaal voor The Night Flight Orchestra.”

Hoe combineer je een baan als dokter met een muzikantenbestaan?

“Omdat ik een senior arts ben, heb ik iets meer privileges dan jonge doktoren. Omdat er een groot tekort is aan senior doktoren bevind ik mij in een luxe positie. In mijn contract staat opgenomen dat ik tijd aan de band mag besteden. Dit betekent wel dat ik weinig tot geen vakantiedagen kan opnemen, maar dat vind ik niet erg. Ik voel mij een gezegend mens dat ik twee banen heb waar ik zeer veel voldoening uithaal. Daarnaast heb ik ook een gezin waar ik graag bij ben. Mijn leven is druk, maar dat vind ik juist enorm fijn. Mijn brein is hyperactief en moet gestimuleerd worden.”

Een maand geleden was er een T-shirt te koop in de webshop van The Night Flight Orchestra waarop een parodie van ‘Never Mind The Bollocks, Here’s The Sex Pistols’ te zien was. De tekst op dat shirt luidde ‘Never Mind The Virus, Here’s The Night Flight Orchestra’. Jullie hadden de impact van het coronavirus duidelijk onderschat.

“Deze shirts waren het idee van Björn (Strid. zanger. red). Die kledingstukken waren bedacht als grapje. Dat was lange tijd voordat de ware omvang van het virus bekend was. Ik denk dat een heleboel mensen de situatie rond het coronavirus onderschat hebben. Pas na afloop van deze globale crisis kunnen we pas echt concluderen hoe groot het effect ervan was. Het zijn vooral ouderen en mensen met een zwakke gezondheid die bezwijken onder het virus.”

Van virus naar viral. De eerste single ‘Divinyls’ leverde jullie binnen no time een hoop views op. ‘Areomantics’ is weer beter dan de voorganger qua authenticiteit. Deze schijf klinkt met de dikke disco invloeden en sappige synths nog meer jaren 80 dan de eighties zelf!

“Bedankt. Dat is fijn om te horen. We willen bij elke release hoorbaar progressie boeken. De albums ontstaan op organische wijze en elke keer verleggen we onze grenzen. Omdat we steeds beter weten wat we willen en hoe we dat doel willen bereiken, slagen we erin om steeds beter de sfeer van de jaren 80 te vangen. We zijn meer met het bandgeluid gaan experimenteren.”

Hoe is dat experimenteren ontstaan?

“In de begindagen van de band wilde ik graag gewoon hard rocken, maar naarmate ik ouder werd veranderde mijn visie op componeren. Het moet om de liedjes draaien en niet om hooks en riffs. Een goed nummer moet ademen en mag best wat ruimte hebben. Er mogen stiltes vallen. Classic rock gaat verder dan alleen gitaarriffs. Het is heel bevrijdend om met andere instrumenten te experimenteren. Denk dan onder andere aan de synthesizer. We zijn afgestapt van de riffs als basis en bouwen nummers op vanuit een bepaalde melodielijn of harmonie en gaan vanuit die insteek verder. Elk nummer op ‘Aeromantic’ is een universum op zich en op een aparte manier benaderd. We willen ons onderscheiden door authentieke AOR tracks te maken die je echt meenemen naar de eighties. ‘A Night At The Opera’ van Queen is een plaat waar we inspiratie uit hebben geput. Elke track op dat iconische album heeft een eigen identiteit.”

Wat maakt jullie anders dan andere classic rockbands die inspiratie putten uit de jaren 80?

“Er zijn veel neo AOR bands die odes brengen aan classic rockbands. Hoe goed veel van die formaties ook zijn: je hoort dat ze vanuit riffs componeren waardoor de nummers op den duur erg veel op elkaar gaan lijken. Ook verraadt de moderne, kraakheldere productie de leeftijd van de muziek. Je luistert overduidelijk naar nieuwe muziek.”

Hoe kijk je terug op al The Night Flight Orchestra? Wat maakt je het meest trots?

“Moeilijke vraag, want er is te veel om op te noemen. Het ontstaan van deze band alleen al maakt me trots! In 2006 was ik sessiemuzikant voor Soilwork (Strid’s andere band. red) en daar ontmoette ik Björn voor het eerst. We raakten aan de praat en kwamen tot de conclusie dat we een gezamenlijke liefde voor classic rock deelden. Het plan was om die liefde om te zetten in een volwaardige band. Het idee achter The Night Flight Orchestra is alweer veertien jaar oud. Pas in 2012 verscheen ons debuut, terwijl het materiaal al veel langer klaar was. We hebben echt jarenlang moeten leuren met ons materiaal, omdat platenlabels ons niet konden plaatsen. Niemand durfde het aan om met ons in zee te gaan. Onze eerste twee platen zijn uitgegeven door Coroner Records, een Italiaanse platenmaatschappij. Het duurde jaren voordat Nuclear Blast besloot ons in te lijven. Sindsdien is het snel gegaan. Ik ben er ontzettend trots op dat we zo ver gekomen zijn en dat een gedeelde liefde ons op dit punt bracht. We hebben zelfs commercieel succes met deze band en een hoop platenbonzen het nakijken gegeven.”